lasten-/nuortenkirja, jossa jonkinlaista jännitysteemaa

Kysytty

Oon pitkään etsinyt erästä kirjaa, mahdollisesti lasten/nuorten, jossa jonkinlaista jännitysteemaa. Kirjassa on muistaakseni 2-4 sisaruksen tai kaveruksen porukka, joka jossakin vaiheessa kirjaa päätyy kaivon pohjalle ja yrittää löytää sieltä ulospääsyä. Muistelisin myös, että yhden hahmon nimi olisi Kerttu ja että kirjan kannessa on kaivo, mutta nämä eivät ole varmoja tietoja. Kirjoitettu mahdollisesti joskus vuoden 2010 paikkeilla tai vähän ennen tai jälkeen. En tiedä onko näillä tiedoilla mahdollista löytää mitään, mutta kiitos jos yritätte!

Vastaus

Vastattu

Enid Blytonin Seikkailujen saari ei ihan vastaa etsimääsi kirjaa, mutta siinä on kuitenkin joitakin  yhteneväisyyksiä. Kirja on kirjoitettu jo vuonna 1944, ja suomennoksesta on useita eri painoksia. Yhden suomennoksen kansikuvassa kolme lasta on kaivoskuilun pohjalla ja he tutkivat löytämäänsä aarretta.

Lasten nimet ovat Jack, Filip, Dinah ja Anne sekä heidän ystävänsä Bill. Mukana seikkailuissa on lisäksi papukaija Kiki.

Seikkailujen Saaressa lapset löytävät luolan, joka vie heidät yksinäiselle kalliosaarelle. Maanalaisissa tunneleissa on mm hylätyn kuparikaivoksen kaivoskuilu, joka hiukan muistuttaa kaivoa. Kirjassa on jonkin verran mustavalkoisia piirroskuvia.