Moikka! Kumpi on oikein, ja miksi?: "kiitos kun otit asian vakavasti" vai "kiitos että otit asian vakavasti". Tuleeko "kiitos"-sanan jälkeen pilkku? Onko…

Kysytty

Moikka! Kumpi on oikein, ja miksi?:
"kiitos kun otit asian vakavasti" vai "kiitos että otit asian vakavasti". Tuleeko "kiitos"-sanan jälkeen pilkku? Onko jotain nettisivua, josta saisi apua tämänkaltaisiin asioihin?
Thanks!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molemmat ovat ihan oikeita ja käyttökelpoisia tapoja. Niillä saattaa olla hienoista sävyeroa, mutta esimerkkivirkkeissäsi sitä on vaikea erottaa. Yleisesti ottaen ”että” on sävyltään toteavampi ja antaa ikään kuin selityksen, kun taas ”kun” esiintyy usein jotakin ajallisuutta ilmaisevissa sivulauseissa.

Mainitsemissasi esimerkkivirkkeissä voi tosiaan käyttää kumpaa tahansa ilman kovin suurta sävyeroa, mutta ne eivät ole vaihtoehtoisia kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi virke ”Oli myöhä, kun lähdin.” kuulostaa luontevalta, mutta ”Oli myöhä, että lähdin.” tuntuu oudolta. Sen sijaan virke ”Hallitus esitti, että veroja korotettaisiin.” on selkeä ja ymmärrettävä, mutta vastaavasti ”Hallitus esitti, kun veroja korotettaisiin.” ei ole oikein luonteva missään asiayhteydessä, koska siinä ei ole mitään yhteyttä ajallisuuden ilmaisemiseen.

Pilkku tulee esimerkkiin, koska siinä on päälause (”Kiitos”) ja sivulause (”kun/että otit asian vakavasti”); päälause tosin on ns. elliptinen lause, jossa ei ole verbiä. Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla. Pilkutuksen perussäännöt löytyvät esimerkiksi Kielikello-lehden artikkelista osoitteesta http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1680. Aika laajasti pilkkujen käyttöä ruotii Raija Lehtinen artikkelissaan ”Pilkkuja liikaa vai liian vähän?”, joka löytyy osoitteesta http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1941.

24 ääntä

Kommentit

En tiedä, onko tämä unta,vai pontikan huumaa."Sanonta muinaisuudesta"Onko tämä totta!

Voi kuhan tietäisi?