Moikka! koitan etsiä kirjan nimeä, josta entinen luokkalaiseni piti kirjallisuusesitelmän viimevuonna. kirjassa on kaksi nuorta ihmistä, joista poikahahmo on…

Kysytty

moikka!
koitan etsiä kirjan nimeä, josta entinen luokkalaiseni piti kirjallisuusesitelmän viimevuonna.

kirjassa on kaksi nuorta ihmistä, joista poikahahmo on aina hankaluuksissa eikä koe kuuluvansa mihinkään ja muistaakseni adoptoitu naishahmo joka on tyytymätön kotielämäänsä, eikä myöskään tunne kuuluvansa sinne. hahmot tapaavat toisensa ja karkaavat jossain vaiheessa kotoa ja pöllivät auton/liftaavat. kirja taisi olla suomalaisen kirjoittama, jos oikein muistan.

Vastaus

Vastattu

Kuvauksesi perusteella etsimäsi teos voisi olla Veera Salmen nuortenkirja Kaunis ilma kuolla (Otava 2020). Teos kertoo sijaiskodissa asuvasta Leosta, joka ajautuu jatkuvasti hankaluuksiin, ja marokkolaistaustaisesta Israsta, jolla ei ole oikein ketään. Nuoret tapaavat ja lähtevät roadtripille luvatta ottamallaan autolla. Tässä linkki kustantajan sivuille: https://otava.fi/kirjat/kaunis-ilma-kuolla/.