Moijoku on keksinyt sormille nimet peukalo etusormi keskisormi nimetöin pikkurielli miksi nimetöin sormi ei ole nimeä? onko syy siihen

Kysytty

Moijoku on keksinyt sormille nimet
peukalo
etusormi
keskisormi
nimetöin
pikkurielli

miksi
nimetöin sormi ei ole nimeä?
onko syy siihen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuskesn nettisivuilta löytyy vastaus.

Juuri nimettömään liittyy sormista eniten kansanuskomuksia. Nimetöntä sormea on käytetty apuna mm. monenlaisissa taioissa ja parannuskeinoissa. Sormen tärkeyden tiesi Kalevalan Pohjan akkakin: ”Siitä Sampoa tavoitti sormella nimettömällä.”

Monissa kulttuureissa (mm. Japani, Kiina, Unkari, Persia, Venäjä) on uskottu, että juuri nimettömässä sormessa on jonkinlaista parantavaa taikavoimaa, ja sen on samalla ajateltu suojaavan pahalta. Koska sormella on ollut näinkin tärkeä rooli, sen nimi on haluttu pitää salassa kutsumalla sitä kiertäen nimettömäksi.

Lähteet:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1137
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nimet%C3%B6n

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vanha loru: suomensutti se porsaan sai , etusormi sen kotiin kantoi, pitkämies siltä niskat taittoi. nimetön siitä makkarat laittoi ja pikkurilli ne suuhunsa söi.
Mikä on etusormen lorunimi, kun on päässyt unohtumaan?

Peukaloputti sai sian hei
Suomensutti sen kotihin vei
Pitkä mies siltä niskat taittoi
Nimetön siitä makkarat laittoi
Pikkurilli ne suuhunsa söi

Peukalopotti

Suomensotti

Lekkermanni

Kultaranni

Pikkurilli