Mm. Helsingissä on kaasulaitoksen ympärillä pyöreä verkkoaita tms. samoin ulkomailla olen nähnyt vastaavia. Onko ko. aidalla jokin tekninen merkitys, vai onko…

Kysytty

Mm. Helsingissä on kaasulaitoksen ympärillä pyöreä verkkoaita tms. samoin ulkomailla olen nähnyt vastaavia. Onko ko. aidalla jokin tekninen merkitys, vai onko kaikki vain osanneet rakentaa samanlaisen?

Vastaus

Vastattu

Helsingissä ei enää ole erillistä kaasulaitosta, mutta kysyjä viitannee vuonna 1910 valmistuneeseen Suvilahden kaasukellon pyöreään rakennukseen. Turussa on samantyyppinen, kauniisti verhoiltu kaasukello vuodelta 1912. Toiminnassa olevien tuotanto- ja teollisuusrakennusten ympärille rakennetaan normaalisti jonkinlainen vapaan liikkumisen estävä aitaus. Kun kaasukellot ovat teknisistä syistä aina pyöreitä, on todennäköisesti suojaksi rakennettu aitakin voinut saada pyöreän muodon, joka säästää tilaa aitaamalla vain samalla etäisyydellä kellosta olevan alueen, ei turhia neliön nurkkia. Jos ympyränmuotoisia verkkoaitoja on maailmalla paljonkin - ja Googlen kuvahaun "gas holder" perusteella ainakin jonkin verran tosiaan on, syynä lienee yksinkertaisesti suojattavan rakennuksen muoto.

Heikki Poroila