Mitkä ovatkaan nykyisin ne väylät joilta voi pätevöityä kirjastonhoitajaksi? Liekö olemassa muita reittejä kuin informaatiotutkimuksen opinnot? Ja vielä…

Kysytty

Mitkä ovatkaan nykyisin ne väylät joilta voi pätevöityä kirjastonhoitajaksi? Liekö olemassa muita reittejä kuin informaatiotutkimuksen opinnot? Ja vielä utelisin, että onko oppisopimuksella mahdollista pätevöityä kirjastonhoitajaksi tai kirjastovirkailijaksi?

Vastaus

Vastattu

Samantapaiseen kysymykseen on vastattu hyvin perusteellisesti 4.2.2022.

"Käytännössä suurin osa kirjastonhoitajan vakansseista edellyttää alempaa korkeakoulututkintoa sekä vähintään 60 opintopisteen laajuisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Uusi kirjastolaki jättää kuitenkin paljon tulkinnan varaa rekrytoijalle, sillä selkeitä koulutuskriteerejä kirjastoalalle ei enää oikeastaan edes ole. Tästä johtuen myös kirjastonhoitajan vakansseihin voi tehtävänkuvasta riippuen liittyä hyvinkin erilaisia vaatimuksia."

"Kirjastoalaa voi opiskella Suomessa niin yliopisto-, ammattikorkeakoulu- kuin opistotasollakin. Lisätietoa opiskelusta löytyy esimerkiksi kirjastot.fi-sivustolta: https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu?language_content_entity=fi. Yleisissä kirjastoissa on käytössä kirjastonhoitajan ohella monia eri ammattinimikkeittä, joilla kaikilla on omat vaatimuksensa. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjastovirkailija, erikoiskirjastovirkailija, informaatikko, kirjastopedagogi sekä mediaohjaaja." Kysy kirjastonhoitajalta palvelu

Kirjastonhoitajaksi siis täytyy vieläkin olla suoritettuna informaatiotutkinnon opintoja ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Kirjastovirkailijaksi voi pätevöityä myös oppisopimuksella. Oppisopimuspaikkoja on melko vähän tarjolla ja moniin niistä liittyy osana opistotutkinto.

Kirjastoalan oppilaitokset

Hämeenlinnan kokemuksia kirjastossa väliaikaisesti töissä olevista.