Mitkä ovat viisi vanhinta suomessa ilmestynyttä joulukirjaa?

Kysytty

Mitkä ovat viisi vanhinta suomessa ilmestynyttä joulukirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografian eli Fennican mukaan haettassa saadaan jouluaiheisia kirjoja 1600-1800-luvuilta. Nämä ovat joulumusiikkiin liittyviä virsiä. Tällaisia ovat esim. "Jouluvirsi. Suomexi käännetty", vuodelta 1800, "Muutamat jumaliset joulu laulut: suomen-kielisest Carminalest ulosprändätyt monen anomuxen jälkeen", vuodelta 1683 sekä "Yxi iloinen joulu huwitus wirsi", vuodelta 1788. Näistä ei ole olemassa fyysistä kappaletta kansalliskokoelmassa. Charles Dickensin "Jouluilta" on ilmestynyt suomeksi 1893.
Asakartelu ym kirjoista voisi olla vanhimpia esim. "Käsityömalleja: jouluksi 1907", ilmestynyt 1907, "Kuusen ympärillä /toim. Sarlin". Kirja sisältää lauluja ja leikkejä ja on ilmestynyt 1911. "Tyttöjen joulukirja" on Kariston julkaisema vuodelta 1918. Askartelua löytyy haulla 1940-1950-luvulta : Suomela: "Jouluaaton askareita", 1943 ja Eskola: Jouluaiheista askartelua, 1957