Mitkä ovat Tuija Lehtisen pääteokset, teen hänestä tutkielmaa?

Kysytty

Mitkä ovat Tuija Lehtisen pääteokset, teen hänestä tutkielmaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä on kysytty meiltä aiemminkin, joten laitan tähän alkuun vastauksen, joka on kirjoitettu vuoden 2011 maaliskuussa:

"Tuija Lehtinen on kirjoittanut valtavan paljon kirjoja niin nuorille kuin aikuisillekin. Lehtisen kirjoja on hankala verrata toisiinsa siltä kannalta, mikä kirja olisi toista merkittävämpi.
Lista Tuija Lehtisen kirjoista löytyy esim. Otavan nettisivuilta osoitteesta
http://www.otava.fi/kirjailijat/kotimaiset/j-l/lehtinen_tuija/fi_FI/teo…

Yhtenä merkittävyyden kriteerinä voisi pitää esim. sitä, onko kirjaa käännetty muille kielille. Lehtisen kirjoista on tehty käännökset näistä:
- Siivet varpaiden välissä (käännetty tanskaksi, ruotsiksi ja viroksi)
- Roskisprinssi (käännetty ruotsiksi)
- Tanja Tavis, Jäkälärinteen 9 D (käännetty saksaksi)
- Rebekka ja kesäprinssi (käännetty japaniksi)

Suomen nuorisokirjailijoiden nettimatrikkelissa Lehtinen kertoo omasta kirjoittamisestaan: http://www.nuorisokirjailijat.fi/main.php?s=k&k=24 "

Jos asiaa haluaa katsoa muiden medioiden kuin kirjojen kannalta, niin Lehtisen Laura-sarjasta on tehty myös tv-sarja ja Roskisprinssistä elokuva.

Yksi tapa katsoa asiaa olisi hänen kirjoilleen annetut palkinnot. Sanojen aika -tietokannasta löytyvät seuraavat palkinnot:
Valtion kirjallisuuspalkinto 1988 (Mun ystävä Rufus)
Plättä-palkinto 1989 (Joka kimma sen tietää)
Plättä-palkinto 1995 (Ikkunaprinsessa)
Topelius-palkinto 1997 (Asvalttisoturi)
Plättä-palkinto 1999 (Sara@crazymail.com)
Topelius-palkinto 2006 (www. liisanblogi.net)
Tirlittan-palkinto 2016
Pro Finlandia 2017