Mitkä ovat tällä hetkellä 10 parasta USA:ssa toimivaa kirjakustantamoa, jotka julkaisevat myös fantasiakirjallisuutta ja joihin pystyy lähettämään…

Kysytty

Mitkä ovat tällä hetkellä 10 parasta USA:ssa toimivaa kirjakustantamoa, jotka julkaisevat myös fantasiakirjallisuutta ja joihin pystyy lähettämään käsikirjoituksen sähköpostilla? Entä Iso-Britanniassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska emme ole kustannusalan ammattilaisia, paremmuussuosituksia emme voi antaa. Ehdottaisin, että tutustut Science Fiction & Fantasy Writers of American sivustoon www.sfwa.org

Voit myös liittyä seuran postituslistalle ja kysyä sitä kautta neuvoja, vaikka jäsenvaatimukset eivät vielä täyttyisikään.

Toinen tutustumisen kohde on Writer Beware -blogi (accrispin.blogspot.fi), jossa mm. varoitetaan erilaisista huijauksista ja epäluotettavista kustantamoista.

Lähettäessäsi käsikirjoitustasi kustantamolle, noudata tarkasti kustantamon antamia ohjeita. Ammattilaiset pitivät tätä tärkeimpänä ohjeena Lontoon Worldconissa 2014. Jos ohjeita ei ole noudatettu, ei käsikirjoitusta lueta.

Suomessa toimii Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry (tieteiskirjoittajat.net), jonka kautta voi kysellä kokemuksista suomen kielellä vaikka heidän keskustelufoorumillaan Netticolosseumilla.