Mitkä ovat sukunimien Penttinen, Ahtinen ja Mikkonen taustat ja merkitys?

Kysytty

Mitkä ovat sukunimien Penttinen, Ahtinen ja Mikkonen taustat ja merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet -teoksen mukaan Penttinen on ollut 1500-luvun puolivälistä saakka yleinen sukunimi Etelä-Karjalassa ja Savossa (Juva, Pellosniemi, Rantasalmi, Sääminki, Vesulahti), muttei tuntematon muuallakaan suomessa. Penttinen ja Pentti -nimet pohjautuvat pyhimysnimeen Benedictus.

Sukunimi Ahtisen taustalla karjalaisten osalta ortodoksinen ristimänimi Avtonom (kreikan Autonomos), kun taas Länsi-Suomessa lähtökohta on muinaissaksalainen Ahti, Ahto (tai friisin Achte). Ahtiainen ja Ahtinen ovat karjalaisia sukunimiä, joista on merkintöjä 1500- ja 1600 -luvulta. Ahtista on käytetty sukunimenä Juvalla 1556. Ahti on omaperäinen, muinaissuomalainen nimi, ja tunnettu vedenhaltijan nimenä.

Mikkonen on itäsuomalainen sukunimi, joka on kehitetty ristimänimestä Mikko (Mikael). Mikkosia oli Savossa 1500-luvulla ainakin Juvalla, Säämingissä, Vesulahdella, Rantasalmella, Tavinsalmella ja Pellosniemellä. Mikkonen yleistyi 1500-luvun loppuun menessä myös Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.