Mitkä ovat Sinikka Nopolan pääteokset? Minun pitäisi tehdä äidinkielen lopputyöksi kuusisivuinen esitelmä hänestä ja hänen kirjallisuudesta, joten tämä olisi…

Kysytty

Hei! Mitkä ovat Sinikka Nopolan pääteokset? Minun pitäisi tehdä äidinkielen lopputyöksi kuusisivuinen esitelmä hänestä ja hänen kirjallisuudesta, joten tämä olisi tärkeätä tietää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinikka Nopolan tuotannosta ei nouse esiin selkeästi varsinaisia pääteoksia. Keskeinen merkitys Nopolan tuotannossa on kuitenkin Eila ja Rampe -kirjoilla ("Ei tehrä tästä ny numeroo", "Se on myähästä ny", "Kyä tässä jotain häikkää o" ja "Eila, Rampe ja elämän tarkoitus"), eli hämäläistrilogialla - jossa tosin on neljä osaa.

Nopolan keskeisinä teoksina voidaan pitää myös lapsille kirjotettuja Risto Räppääjä -kirjoja ja Heinähattu ja Vilttitossu -sarjaa, mutta nämä teokset hän on kirjoittanut yhdessä sisarensa Tiinan kanssa.

Sinikka Nopola pohtii kysymystä pääteoksestaan näin: "Pääteoksen ajatellaan yleensä olevan tekijänsä 'painavin' ja 'merkittävin' teos. Koska olen pitkälti humoristi, en ajattele teosteni painoa. Keveys ja jäntevyys ovat huumorin edellytykset. Uskon, että voi olla syvällinen myös olemalla 'keveä'. Ne eivät sulje toisiaan pois." Hän myös toteaa, että ehkä hän ei vielä ole kirjoittanut pääteostaan.

Sinikka Nopolasta on kysytty ennenkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta. Löydät vanhat vastaukset kirjoittamalla arkistohakuun hakusanat "nopola sinikka".

Lähteet:
Sinikka Nopola
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175936132096
http://www.nuorisokirjailijat.fi/main.php?s=k&k=83