Mitkä ovat perunkirjoituksen "uskotun miehen" kelpoisuus, tehtävät ja vastuu?

Kysytty

Mitkä ovat perunkirjoituksen "uskotun miehen" kelpoisuus, tehtävät ja vastuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perunkirjoitusvelvollisten on valittava perunkirjoitusta varten kaksi uskottua miestä, jotka arvioivat omaisuuden arvon ja merkitsevät sen perukirjaan. Heille ei ole laissa asetettu pätevyys- tai esteettömyysvaatimuksia. Perunkirjoitus kannattaa kuitenkin teettää ammattitaitoisilla henkilöillä: heidän tulisi osata arvioida varallisuutta objektiivisesti eikä ole hyvä, jos he ovat jäävejä, koska jälkeenpäin voidaan arvioida perukirjaa jääviyden perusteella epäluotettavaksi. Osaamattomasta toiminnasta saattaa aiheutua ongelmia omaisuutta myytäessä. Jos perukirja on laadittu ammattitaidottomasti , osakkaat voivat joutua maksamaan turhan suuria perintöveroja.

Tiedot pesän varoista ja veloista antaa pesänilmoittaja. Hän on se osakas, joka tuntee parhaiten pesän varat ja velat. Hän allekirjoittaa perukirjan ja vakuuttaa samalla valaehtoisesti, että hänen antamansa tiedot ovat oikeita ja ettei hän tahallaan ole jättänyt mitään ilmoittamatta. Perukirjan allekirjoittavat myös uskotut miehet, jotka todistavat, että he ovat merkinneet perukirjaan kaiken oikein ja arvioineet pesän varat parhaan ymmärryksensä mukaan. Tässä ilmeneekin heidän vastuunsa. Vakiintuneen tavan mukaan toinen uskotuista miehistä viimeistelee perunkirjoitustilaisuudessa kertyneen aineiston perukirjan muotoon ja toimittaa lopullisen perukirjan perunkirjoitustilaisuudessa läsnä olleille allekirjoitettavaksi (muiden kuin kolmen mainitun allekirjoitus ei ole välttämätön).

Tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi Aulis Aarnion, Urpo Kankaan ja Pertti Purosen teoksesta Perunkirjoitusopas tai Leena Linnainmaan kirjasta Lakiopas omaiselle sekä hyviä sivustoja aiheesta kirjastojen kokoamasta Makupalat.fi:stä haulla perukirja, https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae/?f%5B0%5D=field_asiasanat%3A94375

507 ääntä

Kommentit

Enä jos velkaa on ilmaantunut lisää, pitänee siitä tehdä 1kk kuluessa oikaisu perunkirjaan. Mitä jos sitä ei tehdä, vaikka se on uskotullemiehelle ja pesänilmoittajille annettu tiedoksi, kukavastaa ja miten?

tarvitaanko uskotut miehet siinäkin tapauksessa, että perittävää on vain tileillä oleva raha, josta pankki on antanut kuolinpäivän saldot. kiinteistöjä ei ole. ja irtain omaisuus on arvoton?

Heippa,

aika hyvin tietoa uskotuista miehistä löytyy osoitteesta:
http://perukirjanetissa.fi/perunkirjoituksen-uskottu-mies/

@tietämätön perillinen ja muillekin
En itse ottaisi ulkopuolisia "ammattilaisia" uskotuiksi miehiksi. Kuten tuosta parhaasta vastauksesta näkyy:
1) uskotun miehen täytyy arvioida omaisuus parhaan ymmärryksen mukaan
2) heillä ei ole pätevyys tai jääviys vaatimuksia
3) ainoa "ongelma" voi tulla siinä tapauksessa, jos liian alhaisella hinnalla arvioitua omaisuutta myydään (eli käytännössä 100 000 euron kesämökki on arvioitu 60 000 euron hintaiseksi) ==> Ei kuitenkaan todellinen ongelma
4) eli kunhan uskottu mies toimii parhaan osaamisen mukaan ==> hän ei voi toimia väärin lain silmissä

Sen lisäksi on hyvä oikeasti huomata, että:
4) ongelmia ei kuitenkaan koskaan tule siitä, että perillinen on toiminut uskottuna miehenä
5) perukirjaa ei tee "epäluotettavaksi" se, että vaikka leski tai lapsi on uskottu mies

Lisäksi perillisten kannalta on hyvä huomata, että
6) varoilla ei ole "oikeata" hintaa, ainoastaan arvioita
7) arvokkaiden omaisuuksien kohdalla jotka ollaan myymässä voidaan välttää kaikki ongelmat, jos käytetään esimerkiksi kiinteistövälittäjää ja häneltä pyydetään todellinen markkinahinta
8) muiden kuin arvokkaiden omaisuuksien kohdalla ongelmia ei sitten tulekaan
9) kaikki mitä ei olla myymässä ==> arvioidaan mahdollisimman alas, mutta kuitenkin sillä tavoin, että voimme perustella hinnan
10) kaikki mitä ollaan myymässä ==> kysytään ammattilaiselta arvio myyntihinnasta tai itse mietitään hinta, millä tavara myydään

Saako uskottu mies olla nainen?

Kyllä saa.

Hei,
https://lakium.fi/perunkirjoitus/
Tuolta löytyy hyvin tietoa uskotusta miehestä sekä muista perunkirjoituksen toimittamiseen tarvittavista henkilöistä.