Mitkä ovat ne maat, joiden lentokentillä näkee säännöllisesti Airbus380-lentokoneita? Suomessahan kyseisiä koneita ei lennä, mutta joskus tällainen vieraili…

Kysytty

Mitkä ovat ne maat, joiden lentokentillä näkee säännöllisesti Airbus380-lentokoneita? Suomessahan kyseisiä koneita ei lennä, mutta joskus tällainen vieraili täällä. Entä mikä on vakavin Finnair-lentoyhtiölle tapahtunut onnettomuus?

Vastaus

Vastattu

I fly A380 -sivusto (https://www.iflya380.com/a380-destinations.html) listaa yli 60 kohdetta, joihin on mahdollista matkustaa lentäen Airbus A380 -koneella.

Finnairin historiasta löytyy kaksi suuronnettomuutta, molemmat DC-3-koneilla 60-luvun alussa, jolloin yhtiö vielä oli viralliselta nimeltään Aero (Finnair-nimeä oli käytetty markkinoinnissa Aeron rinnalla keväästä 1953): tammikuussa 1961 Vaasan lähellä Koivulahdella (25 kuollutta) ja marraskuussa 1963 Maarianhaminassa (22 kuollutta).

Lähteet ja kirjallisuutta:
Bo-Sanfrid Höglund, Planet har störtat! : flygolyckan i Kvevlax 1961
Pekka Nykänen, Kuolemanlento : Finnairin tragedia Ahvenanmaalla 1963