Mitkä ovat kauhun elementit ? :)

Kysytty

mitkä ovat kauhun elementit ? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirja (1996) määrittelee kauhun: ”Voimakas pelko, pelonomainen vastenmielisyys, kammo, kauhistus”.

Kauhu voi olla ulkoa päin tulevaa fyysistä ja psyykkistä pelkoa ja kauhua (terror) tai sisältäpäin tulevaa, moraalisesti kauhistuttavaa, metafyysistä kauhun tunnetta (horror). Tuntemattoman pelko on keskeinen osa kauhun tunteesta, jota kauhutarinat herättävät. ”Kun turvallisen arkirealismin rajat järkkyvät, olemme kauhun alueella”, kirjoittaa Matti Savolainen teoksessa Haamulinnan perillisiä (toim Matti Savolainen ja Päivi Mehtonen, Helsinki 1992).

Kauhutarinoiden elementtejä ovat ihmisen ja luonnon pimeä puolen kuvaaminen, kaaos, irrationaalisuus, selittämättömät yliluonnolliset ilmiöt, yliluonnolliset olennot ja tiedostamattomat voimat. Pahuuden olemus on kauhun keskeisiä aiheita.

”Kauhuelokuvan ja –romaanin erityispiirre on sen kyky herättää kauhua.” (Ilkka Mäyrä) ”Kauhutarinat käsittelevät usein vahvasti tunteisiin vetoavia aiheita, jotka vielä usein ovat yhteiskunnan normaalielämässä tabuja, kuten seksi ja kuolema (Pekka A. Manninen) (teoksessa Haamulinnan perillisiä, toim, Matti Savolainen ja Päivi Mehtonen, Helsinki 1992).

Kauhuromantiikka (goottilainen romantiikka) on alun perin englantilainen kirjallisuuden laji, jonka huippukausi sijoittuu 1700-luvun taitteeseen. Kauhuromantiikan piiriin kuuluvissa teoksissa keskeisiä tekijöitä ovat rappeutuneet linnat, autiot nummet, haamut, pahan valtaamat munkit ja aatelismiehet, viattomat neidot ja synkkä sukusalaisuus; pelottava tunnelma on olennaista. Psykologinen kauhutarina ja rikoskirjallisuus ovat syntyneet sen pohjalta. Lajin aiheet elävät edelleen kauhukirjallisuudessa ja elokuvassa. (www.facta.fi)

40 ääntä

Kommentit

auttoi asiassani paljon ! kiitos :)