Mitkä ovat Hollolan kunnan tavallisimmat maalajit? Miten ne ovat syntyneet ja millä alueilla niitä esiintyy?

Kysytty

Mitkä ovat Hollolan kunnan tavallisimmat maalajit? Miten ne ovat syntyneet ja millä alueilla niitä esiintyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hollolan maaperästä voi saada tietoja monesta lähteestä. Maanmittaushallituksen maaperäkartoista (1:20 000), joita on myös Hollolan alueelta (Hollolan kirkonseutu, 2134:10), näkee yksityiskohtaisesti maaperän koostumuksen. Yleistietoa Suomen maaperän muodostumisesta löytyy esimerkiksi Kalle Taipaleen kirjasta Tulivuorista jääkausiin (1991). Teoksessa Atomista Salpausselkään kerrotaan puolestaan Päijät-Hämeen maaperästä ja sen synnystä. Suomen kartasto: vihko 123-136 Geologia (1990) sisältää tietoa ja karttoja Suomen kallio- ja maaperästä ja sen kehityksestä. Salpausselän synnystä kerrotaan muun muassa teoksessa Salpausselkä ja jääkaudet (1994).

Internetistä osoitteesta http://www.geo.fi/ löytyy myös geologisia karttoja digitaalisessa muodossa.

Esitellyt kartat ja kirjat löytyvät Lahden kaupunginkirjastosta.

Lähteitä:

Suomen kartasto: Vihko 123-126 (1990) Geologia - 5. laitos - , 1992.
Salpausselkä ja jääkaudet: Lahden kaupunginmuseo & Geologian tutkimuskeskus. Lahden kaupunginmuseo, 1994.
Yrjölä, Martti: Atomista Salpausselkään : perustietoa Päijät-Hämeen maankamarasta : Päijät-Hämeen maakuntaliitto, 1986.
Taipale, Kalle: Tulivuorista jääkausiin : Suomen maankamaran kehitys / Kalle Taipale, Matti Saarnisto. - Porvoo ; Helsinki ; Juva : WSOY, 1991.
Salonen, Veli-Pekka: Käytännön maaperägeologia / Veli-Pekka Salonen, Matti Eronen, Matti Saarnisto. - Turku : 2002