Mitkä ovat edullisimpia proteiininlähteitä? Nimenomaan niin, että hinta per proteiinigramma on halpa?

Kysytty

Mitkä ovat edullisimpia proteiininlähteitä? Nimenomaan niin, että hinta per proteiinigramma on halpa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Proteiinit koostuvat yhteensä 20 eri aminohaposta, joista kymmentä ihmisen elimistö ei pysty itse valmistamaan, vaan ne täytyy saada ruoasta. Aminohapot toimivat rakennusaineina kudos- ja entsyymiproteiineissa sekä monissa hormoneissa ja hermostollisissa välittäjäaineissa. Proteiinissa on energiaa 17 kJ (4 kcal) grammaa kohden. Proteiinin ylimäärä ei varastoidu vaan muuttuu elimistössä rasvaksi http://www.fineli.fi/component.php?compid=2230&lang=fi

Proteiineista voi lukea lisätietoa esimerkiksi teoksesta Peltosaari, Leena et al.(2002): Ravitsemustieto, s. 75 – 90. Teoksen mukaan runsaasti proteiinia 100 grammaa kohden on esimerkiksi soijajauhossa, maitojauheessa, edamjuustossa, vehnäalkiossa, maapähkinässä, kalassa ja raejuustossa (Peltosaari et.al. 2002, 77).

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fineli–palvelu on ravitsemusyksikön ylläpitämä elintarvikkeiden koostumustietopankki. Siitä löytyy tietoa suomalaisten ja Suomessa käytettävien elintarvikkeiden ravintoainekoostumuksesta. Mukana on yli 3400 elintarviketta ja 54 ravintotekijää. Finelissä käytetään suomalaisten elintarvikkeiden keskimääräisiä ravintoarvoja http://www.fineli.fi
Voi hakea esimerkiksi 100 eniten proteiinia sisältävää elintarviketta http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none…

Hinnat vaihtelevat kauppaketjun ja ajankohdan mukaan, joten yleispätevää keskihintaa tuotteille on mahdoton määrittää. Vertaamalla korkeaproteiinisten elintarvikkeiden kilohintoja selviää se edullisin vaihtoehto.

9 ääntä

Kommentit