Mitkä ovat aktiivisimmat ja toimivimmat suomenkieliset kirjoittajafoorumit? Netissä toimii sekalainen joukko kirjoittajafoorumeita esim. kirjanet.com, villit…

Kysytty

Mitkä ovat aktiivisimmat ja toimivimmat suomenkieliset kirjoittajafoorumit?

Netissä toimii sekalainen joukko kirjoittajafoorumeita esim. kirjanet.com, villit lupiinit. Tahtoisin löytää foorumin josta saisin tekeillä olevalle käsikirjoitukselleni parhaan palautteen. Kyseessä on TV-käsikirjoitus, mutta minusta tuntuu että löytäisin paremman avun kirjoittajilta kuin elokuvantekijöiltä. Siksi etsin nimenomaan kirjoittajafoorumeita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetissä toimivat kirjoittajafoorumit ovat tosiaankin aika sekalainen joukko, joiden taso ja aktiivisuuskin voi vaihdella aika lailla. Siksi on vaikea sanoa mistä niistä saisit parhaimman avun käsikirjoitustasi ajatellen. Rihmasto on tietysti kirjoittajafoorumeista tunnetuimpia ja sitä ylläpitävät ainakin ammattimaiset tahot, eri maakuntien taidetoimikunnat: http://www.rihmasto.ma-pe.net/. Netissä surffaillessani silmiini osui eräs kirjallisuusblogi, jossa pohdittiin kirjoittajafoorumien hiipumista ja keskustelun siirtymistä blogeihin: http://usvazine.vuodatus.net/blog/271225

Myös tekstilajisi on aika erityinen ja kirjoittajapiireissä harvinaisempi, ainakaan monilla kirjoittajafoorumeilla ei mainita lajityyppeinä kuin proosa ja lyriikka ja jos kaipaat perusteellisempaa ja jatkoa ajatellen myös hyödyllisempää palautetta, niin suosittelisin kuitenkin kääntymistä asiantuntevampien ja ammattimaisempien tahojen puoleen. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelu (http://www.nuorenvoimanliitto.fi/kirjoittajakoulutus/arvostelupalvelu/, tai niin sanotut käsikirjoitus- tai tekstihautomot, joita silloin tällöin järjestetään eri tahojen toimesta, muun muassa Oriveden opisto on muistaakseni järjestänyt joskus tällaisia ja Särö -kirjallisuuslehti http://www.sarolehti.net/ . Kannattaa seurata myös www.kiiltomato.net -kirjallisuusfoorumia, siellä monesti ilmoitellaan kaikenlaisista kirjoittajakursseista ja tapahtumista.

0 ääntä

Kommentit

Rihmasto. net'istä tulee jollakin aasialaisella tekstillä kirjoitettu sivusto. Näinkö on tarkoitus?

Linkki on korjattu johtamaan Rihmaston uuteen osoitteeseen. Toimitus