Otsikko
Mitkä on suomen uhanalaisempia kasveja? ´´Utelias´´

Kysytty

Mitkä on suomen uhanalaisempia kasveja?
´´Utelias´´

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen julkaisema Suomen lajien uhanalaisuus : Punainen kirja 2010 arvioi kasveistamme uhanalaisiksi kaikkiaan 197 lajia. Näistä 31 kuuluu luokkaan äärimmäisen uhanalaiset (CR, critically endangered):

baltiantoukokämmekkä
harsomatara
idänmasmalo
imeläkurjenherne
isopukinjuuri
itämerenlaukkaneilikka
kaitaängelmä
kaunopihlaja
kellokanerva
kiiltovalkku
koiranruusu
lehtokattara
merisolmukki
meritatar
perämerenmaruna
pikkulehdokki
pikkunoidanlukko
pohjanailakki
pulskaneilikan Kaavin serpentiinirotu
punavalkku
rantaruttojuuri
räpyläsara
rönsysorsimo
sorsanputki
talvikkipaju
tunturikeulankärki
tunturisarake
tähkähelmikkä
valkopärskäjuuri
vuorikuisma
värimaratti

Punaisen kirjan lisäksi suositeltavaa luettavaa uhanalaisista kasveista kiinnostuneille on Suomen ympäristökeskuksen ja Luonnontieteellisen keskusmuseon tänä vuonna julkaisema, Tammen kustantamana ilmestynyt Suomen uhanalaiset kasvit -kirja, jossa esitellään kaikki 197 Suomen valtakunnallisesti uhanalaista ja 6 hävinnyttä kasvilajia.