Mitkä olivat vanhimmat ikäluokat (syntymävuodet), jotka kutsuttiin palvelukseen viime sotien aikana?

Kysytty

Mitkä olivat vanhimmat ikäluokat (syntymävuodet), jotka kutsuttiin palvelukseen viime sotien aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavat tiedot löytyvät Heidi Ilona Mustajoen Pro gradu –tutkielmasta ”Kohtalo omissa käsissä Suomen sodissa 1939–1945 itsensä surmanneiden sotilaiden omaisten asema vuosina 1939–1960” (linkki: http://www.arkisto.fi/uploads/Palvelut/Julkaisut/Pro_gradu_Mustajoki.pdf):

Talvisota:
”Myönteinen asenne sotaan oli näkynyt jo joukkojen tunnollisena saapumisena palvelukseen.64 Armeijan liikekannallepano oli aloitettu ylimääräisinä kertausharjoituksina 6.10.1939 ja palvelukseen oli kutsuttu kaikki reserviin kuuluneet alle 60-vuotiaat upseerit ja alle 40-vuotiaat aliupseerit ja miehet.65 Kokonaisuudessaan tämä koski 337 000 miestä.” – s.16

Lähde: Klefström, Kalevi: YH – ylimääräiset harjoitukset. Teoksessa Talvisodan pikkujättiläinen. Toim. Jari Leskinen & Antti Juutilainen. WSOY: Porvoo 1999, 72–74.

Jatkosota:
”Jatkosota käynnistyi Suomen osalta kesäkuun 25. päivänä 1941.85 Uuteen sotaan lähdettiin yksimielinä korjaamaan Moskovan rauhansopimuksen vääryydet.86 Liikekannallepano toteutettiin jälleen ylimääräisinä harjoituksina 18.6.1941.87 Palvelukseen kutsuttiin kaikki alle 46-vuotiaat reserviläiset.” –s.21

Lähde: Kulomaa, Jukka: Käpykaartiin? 1941–1944. Sotilaskarkuruus Suomen armeijassa jatkosodan aikana. Painatuskeskus: Helsinki 1995.

Täsmentävää tietoa löytyy esim. seuraavasta julkaisusta:
”Henkilötappioiden täydentäminen talvi- ja jatkosodassa”, Pro Gradu –tutkielma, Kadetti Tomi Saikkonen Kadettikurssi 90 Pioneeri- ja suojelulinja Maaliskuu 2007 (linkki: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74421/SM369.pdf?sequence=1):

”Talvisodan alkaessa 1939 palvelukseen oli kutsuttu 19 ikäluokkaa, mikä sisälsi kaikki 18 reserviläisikäluokkaa sekä yhden palveluksessa olevan varusmiesikäluokan. Varsin nopeasti taistelujen alettua osoittautui tästä miesmäärästä kokoonpantu armeija liian pieneksi, minkä seurauksena oli välttämätön tarve perustaa uusia joukkoja. Perustamiseen kyettiin nopeimmin käyttämään päämajan oma henkilötäydentämismuodostelma, kenttä-T-prikaati. Tämä vaikeutti huomattavasti henkilötäydentämistä, ja siksi joulukuun lopussa vuonna 1939 palvelukseen kutsuttiin nostoväen I luokan vuosien 1898-1899 ikäluokat. Tammikuun lopussa 1940 oli palvelukseen astunut uusi varusmiesikäluokka, jolloin talvisodan lopulla palveluksessa oli kaikkiaan 22 ikäluokkaa. Helmi–maaliskuun vaihteessa piti astua vielä palvelukseen vuosien 1895, 1896 ja 1897 ikäluokat, mutta ne eivät ehtineet palvelukseen sodan aikana.” – s.29

Lähteet: Kettinen, Uolevi(kapteeni): Henkilötäydennyksen tarve ja järjestely. Sota-arkisto, MSL 20 diplomityö, SKK-1/591, Sotakorkeakoulu, Helsinki 1954. s. 4 sekä Päämaja, järjestelytoimisto: puhelin sanoma Kotij.E:lle n:o 367/39, 14.12.1939. SArk T 20691/F33.

53 ääntä

Kommentit

Siis, yli 60 vuotiaat kuuluivat luokittelemattomaan nostoväkeen ts. nykyään varareserviin.