Mitkä olivat suomalaisasutuksen rajat n. vuonna 50 eKr ?

Kysytty

Mitkä olivat suomalaisasutuksen rajat n. vuonna 50 eKr ?

Vastaus

Vastattu

Tämä on kysymys, josta tutkimuskaan ei ole yhtä mieltä. Teorioita siitä, milloin itämerensuomalaiset kansat ovat saapuneet Itämeren rannoille ja suomalaiset Suomen puolelle on monia eikä asiaa yksiselitteisesti pystytä todistamaan. Arviot vaihtelevat tuhansia vuosia1200-1300 ennen ajanlaskun alkua, 5000 vuotta ennen ajanlaskun alkua tai juuri ennen ajanlaskun alkua Itämeren rannoille ja sieltä muutama sata vuotta myöhemmin ne, joista tuli suomalaisia Suomeen. On myös esitetty väite, että  itämerensuomalaiset kansat olisivatkin alueen alkuperäisväestöä. (Lang Valter, Homo Fennicus : itämerensuomalaisten etnohistoria, ss. 13.-16).

Suosittelen tutustumaan teokseen: Homo Fennicus : itämerensuomalaisten etnohistoria / Valter Lang ; suomentanut Hannu Oittinen. Siinä analysoidaan kattavasti teorioita itämerensuomalaisten ja suomalaisten alkuperästä, liikkumisesta, saapumisesta Itämeren rannoille, asutusalueista sekä etnogeneesistä.

Myös asiaa lainasanojen valossa tutkineen Jorma Koivulehdon artikkeleissä tutkitaan, missä oli suomalaisten alkukoti ja milloin he saapuivat nykysijoilleen:

Verba vagantur : Jorma Koivulehto in memoriam / redigunt Sampsa Holopainen, Petri Kallio, Janne Saarikivi.

Suomen esi- ja varhaishistoriaa on tutkittu teoksessa Muinaisuutemme jäljet : Suomen esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle. Toim. Georg Haggrén, Petri Halinen, Mika Lavento, Sami Raninen & Anna Wessman. Gaudeamus 2016.