Mitkä mielenterveysongelmat voivat estää ajokortin saamisen? Entä jos diagnoosin mielenterveysongelmasta saa silloin, kun autokoulun ensimmäinen tai toinen…

Kysytty

Mitkä mielenterveysongelmat voivat estää ajokortin saamisen? Entä jos diagnoosin mielenterveysongelmasta saa silloin, kun autokoulun ensimmäinen tai toinen vaihe on kesken?
Jos ajokortin molemmat vaiheet on jo suorittanut ja saa selville että itsellä on psyykkinen sairaus, mitä sitten pitää tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ajokortin saamisen terveysvaatimuksista säädetään Ajokorttilaissa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386

Laissa viitataan ajokorttidirektiiviin (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2006/126/EY), jossa määritellään moottoriajoneuvon kuljettamiseen vaadittavat niin fyysisen kuin henkisen suorituskyvyn vähimmäisvaatimukset.

Direktiivissä sanotaan mm. näin:
"Ajokorttia ei saa antaa eikä uudistaa hakijoille eikä kuljettajille, joilla on:
— vakavia psyykkisiä häiriöitä, riippumatta siitä, ovatko ne synnynnäisiä taikka sairauden, onnettomuuden tai
neurokirurgisten toimenpiteiden aiheuttamia..."
"paitsi asiantuntijalääkärin puoltavan lausunnon ja tarvittaessa säännöllisten uusintatarkastusten perusteella."

Direktiivi löytyy kokonaisuudessaan täältä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/EE3A0907-7F80-40FC-96FB-FDF6F2223881/0/2…

Avainasemassa on lääkärintarkastus, joka on läpäistävä. Suomen lääkärilehden artikkelissa Psykiatrisen potilaan ajokyky (kirjoittajat Jyrki Korkeila ja Pekka Laine, 2005, s. 3257-3262)
sanotaan mm, että ajokyvyn arvioinnin tulee tapahtua yksilöllisesti eikä arvio saa perustua pelkästään potilaan diagnoosiin tai hänen käyttämäänsä psyykenlääkehoitoon.

Ajokorttisäädöksiin ja Eu-direktiiveihin liittyviä linkkejä on koottu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuille:

http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Tutkintojen+vastaanottajat/Tutkinnon+va…