Mitkä maat ovat vanhoja sivistysmaita? Ja mitkä nykyiset maat katsotaan sivistysmaiksi?

Kysytty

Mitkä maat ovat vanhoja sivistysmaita? Ja mitkä nykyiset maat katsotaan sivistysmaiksi?

Vastaus

Vastattu

Varmaan tuo suomalainen sanonta "vanha sivistysmaa" on aikoinaan tarkoittanut Euroopan vanhoja valtioita esim. Ranska, Italia, Espanja, Britannia, Saksa...

Suomen näkökulmasta myös Ruotsi on ollut vanha sivistysvaltio.

Toisaalta sanonnalla on netissä viitattu mm. Armeniaan, Mesopotamiaan ja Egyptiin.

Valistuksen aika aloitti sivistysvaltioden aikakauden: "Valistusaika: valistus oli 1700-luvun eurooppalainen älyllinen liike, joka korosti sivistystä, järjenmukaisuutta ja yksilönvapautta. Valistusaate pyrki järkeen nojautuen perusteellisiin uudistuksiin kulttuurin ja yhteiskuntaelämän aloilla. Liikkeen johtavat hahmot näkivät olevansa rohkea ja tärkeä älykköjen ryhmä, joka vei maailmaa eteenpäin ”pimeän ajan” eli keskiajan synnyttämän irrationaalisen ja taikauskoisen hirmuvallan ikeestä. Ensimmäisiä kuuluisia ajattelijoita tällä aikakaudella olivat John Locke ja Thomas Hobbes, jotka kirjoittivat monia autoritaarisia pakkovaltoja vastustavia sekularistisia kirjoituksia jo 1600-luvulla.

Valistusaikana syntyi liberalismi, ja jonka isinä pidetään muun muassa Locke, Kant, Chydenius, Smith ja Jefferson. Liike antoi mahdollisuudet Amerikan ja Ranskan vallankumouksen lisäksi myös kapitalismille ja sosialismille." https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmanhistoria#Valistusaika

Suomessa 1800-luvun lopussa havahduttiin sivistysvaltion luomiseen. Painotettiin kansan oppineisuutta ja vapautta.

"Suomettaressa sivistymisestä tuli keskeisin alamaista kansakuntaan liittävä tekijä. Sivistymisen kautta noustiin ”esikansallisesta” tilasta kansakuntien joukkoon. (Suometar 30.1.1863, 1.) Suomettarelaisen maailmankuvan runkona oli keskenään kilvoittelevien sivistyneiden kansojen ja valtioiden velvollisuus pyrkiä yhä korkeampaan sivistykseen:

Kansan siwistys on aikamme kalliimpia kysymyksiä, sen edistäminen waltioiden, miten yksityistenki pyhimpiä welwollisuuksia. Tämän owat siwistyneet ja yhä korkeampaan siwistykseen pyrkivät kansat ja waltiot myöntäneet ... (nimim. Matkustaja Suomettaressa 5.1.1863, 2.)

Mitä sivistyksellä sitten tarkoitettiin? Etymologialtaan sivistys on liitetty muun muassa siveyteen, puhtauteen, säädyllisyyteen, koreiluun, korkeatasoisuuteen, hiljaisuuteen ja nöyryyteen. Jo 1840-luvulla Lönnrot viittasi sillä kulttuuriin. 8) Suomettaressa se liitettiin ensisijaisesti kieleen ja kansakunnan kirjallisiin saavutuksiin:

…’me tahdomme’, että suomen kieli wiljellään sellaiseksi että se saattaa kannattaa kaiken siwistyksen, tiedon ja opin mikä meidän kansassa jo on ja minkä se woi saaduttaa, ja tahdomme sentähden että ’kaikilla’ woimilla tehtäisiin työtä saada awara ja kelwollinen kirjallisuus suomeksi, sekä runollisuudessa että tiedoissa ja muissa kirjallisuuden haaroissa, … (Suometar 10.2.1863, 1.)" http://research.jyu.fi/jargonia/artikkelit/jargonia6.pdf

Maailman vanhimpina valtioina pidetään Kreikkaa, Kiinaa, Portugalia, Ranskaa, Armeniaa, Japania, Irania, San Marinoa, Etiopiaa ja Egyptiä. https://theculturetrip.com/europe/greece/articles/the-oldest-countries-and-nations-in-the-world/ Sen perusteella sanoisin, että ainakin näistä kymmenestä voi puhua vanhoina sivistysvaltioina.

Nykyisin varmaan kaikki itsenäiset maat haluavat, että niitä voidaan kutsua sivistysmaiksi. Kenties sivistysvaltion ei voi olla totalitaristinen, diktaattorin johtama tai kovin kansalaisten vapautta rajoittava maa. http://iitimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163189-mika-totalitaristinen-valtio

2 ääntä

Kommentit

Minä olen ymmärtänyt, että sivistys on suomalainen termi. Onko muissa maissa vastaava käsite?