Mitkä lastenkirjat ( noin 1-5 kpl ) sopisi 2-5 vuotiaalle tytölle luettavaksi. Olen kiinnostunut uusista sekä vanhoista julkaisuista. Kiitos

Kysytty

Mitkä lastenkirjat ( noin 1-5 kpl ) sopisi 2-5 vuotiaalle tytölle luettavaksi. Olen kiinnostunut uusista sekä vanhoista julkaisuista. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenkirjatarjonta on varsin laaja ja monipuolinen ja lastenkirjoista on vaikea valita vain muutamaa kirjaa. Kirjastomme kokeneet lastenkirjastonhoitajat vinkkasivat tutkimaan Lue lapselle -sivustoa.

Sivuston vinkeissä suositellaan 2 -3 -vuotiaalle mm. seuraavia kirjoja:

Kirsi Kunnas & Christel Rönns: Tapahtui Tiitiäisen maassa, WSOY 2004
Hanhiemon iloinen lipas, kuv. Fjodor Rojankovski, suom. Kirsi Kunnas*, WSOy up. 2006*
Jenni Erkintalo: Millainen minä? Etana editions 2016
Reka Király: Yksi vielä, Etana Editions 2014
Kristiina Louhi: Tomppa-kirjat, Tammi
Riikka Jäntti: Pikku hiiri, tuuliviiri -kirjat, WSOY
Mervi Wäre & Katri Kirkkopelto: Oona ja Eetu -kirjat, Lasten Keskus

Ja pari vuotta vanhemmille voi lukea vaikkapa seuraavia teoksia:

Katri Kirkkopelto: Piki, Lasten Keskus 2016
Daisy Hirst: Ei käy päinsä, Antero! Kalle Nuuttila, Lasten Keskus 2016
Liisa Kallio: Pikku papu -kirjat, Tammi
Tove Jansson: Kuinkas sitten kävikään? Suom. Hannes Korpi-Anttila, WSOY up. 2007
Jenni Erkintalo: Värejä meressä, Etana Editions
Maikki Harjanne: Minttu– ja Vanttu -kirjat, Otava
Kristiina Louhi: Aino-kirjat, Tammi
Pirkko Harainen & Leena Lumme: Emma-kirjat, WSOY
Tiina Nopola & Mervi Lindman: Siiri-kirjat, Tammi
Sanna Pelliccioni: Onni-poika-kirjat, Minerva
Anneli Kanto & Noora Katto: Viisi villiä Virtasta –kirjat, Karisto
Thierry Robberrecht & Philippe Goossens: Kiukkuhirviö, Lasten Keskus 2009
Britta Teckenturp: Muistojen puu, Lasten Keskus 2013
Kaiken maailman eläinsadut, toim. Katriina Kauppila, kuv. Matti Pikkujämsä, Otava up. 2015
Hannele Huovi: Urpo ja Turpo –kirjat, kuv. Jukka Lemmetty, Tammi

Listat ovat vähän pitemmät, mitä pyysit, mutta jos katselet kirjoja kirjastossa käydessäsi, löydät niistä varamaan sopivat ja mieluisat kirjat.

Lisää vinkkejä löytyy HelMet-kirjastojen Lukudiplomi-sivustolta, jossa on osio "perheille ja ryhmille". Sivulta löytyy erilliset osiot, joissa on listoja esimerkiksi kuvakirjoista, runokirjoista jne.

http://luelapselle.fi/
http://kirjasto.vantaa.fi/lukudiplomi/?lang=fin
http://kirjasto.vantaa.fi/lukudiplomi/index.php?dipl=15