Mitkä kohdat Suomen lainsäädännössä estävät eutanasiat henkilön oman tahdon mukaisesti kun vanhuksia kuitenkin tapetaan lopettamalla nesteytys ja ravinnonanto?

Kysytty

Mitkä kohdat Suomen lainsäädännössä estävät eutanasiat henkilön oman tahdon mukaisesti kun vanhuksia kuitenkin tapetaan lopettamalla nesteytys ja ravinnonanto?

Vastaus

Vastattu

Suomessa ei ole eutanasiaa koskevaa lakia, eikä eutanasiaa ole laillistettu Suomessa.

Asiasta tehtiin aloite "Eutanasia-aloite hyvän kuoleman puolesta" Kansalaisaloite.fi-palvelussa vuonna 2016 ja se eteni eduskunnan käsittelyyn.

Eduskunta hylkäsi aloitteen ehdotuksen, mutta antoi seuraavan lausuman:

Lausuma:
Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto asettaa laajapohjaisen asiantuntijatyöryhmän selvittämään elämän loppuvaiheen hyvää hoitoa, itsemääräämisoikeutta sekä saattohoitoa ja eutanasiaa koskevia sääntelytarpeita ja tarvittaessa antaa selvitystyön pohjalta eduskunnalle ehdotukset lainsäädännön muutoksiksi.

Eduskunnan kirjastossa on tehty tämän asian käsittelystä tietopaketti. Se löytyy kirjaston verkkosivulta ja siitä saa aiheeseen liittyvää tausta- ja lisätietoa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/eutanasia-kansalaisaloite.aspx