Mitkä klassikkonäytelmistä olisivat lyhyitä, kerralla tunnissa tai kahdessa luettavia, eli alle 100-sivuisia? Esim. Minna Canthilta, William Shakespearilta,…

Kysytty

Mitkä klassikkonäytelmistä olisivat lyhyitä, kerralla tunnissa tai kahdessa luettavia, eli alle 100-sivuisia? Esim. Minna Canthilta, William Shakespearilta, Aleksis Kiveltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tunnissa tai kahdessa luettavia näytelmiä ovat Pasi Lampelan "Kuolemaani saakka" ja Seija Holman näyttämösovitus kirjasta "Manner". Klassikoista Minna Canthin "Papin perhe", Arto Mellerin "Siriuksen vieraat" ja William Shakespearen "Kesäyön unelma" täyttävät ehkä antamasi toiveen eli ovat nopasti luettavia.

0 ääntä

Kommentit

Aleksis Kiven pienoisnäytelmät "Kihlaus" ja "Yö ja päivä" ovat harvinaisen lyhyitä, todennäköisesti n. 25 sivua. Shakespearen näytelmien sanamääriä voi verrata täällä (https://www.opensourceshakespeare.org/views/plays/plays_numwords.php); "Kesäyön unelman" lisäksi nopealukuinen on myös esimerkiksi "Macbeth". Sivumäärät luonnollisesti vaihtelevat asettelun mukaan. Esimerkiksi Yrjö Jylhän suomentama "Romeo ja Julia" (englanniksi 24,545 sanaa) on vain 117 sivua pitkä, ja se on Shakespearen näytelmistä selvästi pidemmästä päästä.