Mitkä kirjat, tutkimukset käsittelevät asumisen viihtyvyydessä myös kasveja, kasvillisuutta, vehreyttä? Asukkaiden tyytyväisyyttä asuinpaikkaansa, kaupunkin…

Kysytty

Mitkä kirjat, tutkimukset käsittelevät asumisen viihtyvyydessä myös kasveja, kasvillisuutta, vehreyttä? Asukkaiden tyytyväisyyttä asuinpaikkaansa, kaupunkin tai taajamaan? Entä onko tutkimuksia tms tehty asuinalueen taluodellisesta arvostuksesta? Mikä vaikuttaa alueen arvostukseen...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastoissa on asumisviihtyvyyttä käsittelevistä teoksista esimerkiksi:

Pelkonen, Juha
Kaupunkiviheralueiden koetut arvot ja merkitys asukkaille Länsi-Vantaalla
[Vantaa] : Vantaan kaupunki, 2005
Helsingin yliopiston metsäekologian laitoksen, Ympäristöministeriön ja Vantaan kaupungin yhteistyössä toteuttama tutkimushanke. (Tiivistelmä)

Strandell, Anna
Asukasbarometri. 2004 : asukaskysely suomalaisista asuinympäristöistä
Helsinki : Ympäristöministeriö : Edita, jakaja, 2005
ISBN 951-731-287-3 (nid.)
Myös verkkoversiona, ISBN 951-731-288-1 (PDF.)
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=120388&lan=fi

Strandell, Anna
Asukasbarometri 1998 : asukaskysely suomalaisista asuinympäristöistä
Helsinki : Ympäristöministeriö, Edita, jakaja, 1999
ISBN 952-11-0558-5 (nid.)

Greening school grounds : creating habitats for learning / edited by Tim Grant and Gail Littlejohn
Gabriola Island, BC : New Society Publishers, cop. 2001
ISBN 0-86571-436-3 (sid.)

Hyvä elinympäristö haasteena : sosiaalisen, terveydellisen ja fyysisen kytkentä suunnittelussa / Riitta Haverinen .. [et al.]
Helsinki : Stakes, Painatuskeskus [jakaja], 1994
Sarja: Raportteja / Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus ; 131
ISBN 951-47-7734-4 (nid.)

Asumisen arvostuksia käsittelee puolestaan

Uuskallio, Irma
Arvostetut asuinsijat : asuinalueiden arvostuksen sosiokulttuurinen analyysi 1900-luvun Helsingissä ja Tehtaankadulta etelään
Helsinki : Helsingin kaupungin tietokeskus, 2001
Väitösk.--Helsingin yliopisto
Sarja: Tutkimuksia / Helsingin kaupungin tietokeskus, ISSN 1455-724X ; 2001:8
ISBN 951-718-756-4 (nid.)

Helsinki-tilastoja julkaistaan Helsingin kaupungin tietokeskuksen Tilastoja-sarjassa, Verkkojulkaisuja-sarjassa sekä erityis- ja kokoomajulkaisuissa. Niissä saattaisi myös olla jotain kiinnostavaa.

Helsingin kaupungin tietokeskus http://www.hel2.fi/tietokeskus/index.html

Turun yliopiston kirjaston kokoelmiin kuuluu ympäristön merkitystä asuinviihtyvyyteen käsittelevä opinnäytetyö:

Kosonen, Heli
Luonnonympäristön merkityksestä asumisviihtyvyyteen lähiössä
[Turku] , 1986
Pro gradu -työ : Turun yliopisto , sosiologia