Mitkä kirjat Neiti Etsivä-sarjasta on julkaistu ns."keltakantisina" (keltainen tausta, jossa mustavalkoinen kuva Etsivästä, etukannessa keltaisessa "etiketissä…

Kysytty

Mitkä kirjat Neiti Etsivä-sarjasta on julkaistu ns."keltakantisina" (keltainen tausta, jossa mustavalkoinen kuva Etsivästä, etukannessa keltaisessa "etiketissä" kirjailijan nimi ja kirjan nimi)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan varmaa vastausta en valitettavasti pysty antamaan. Kustannusosakeyhtiö Tammesta saisit varman tiedon.

Internetistä löytyy kuitenkin eri aikojen suomennettujen Neiti Etsivien kansia osoitteessta http://www.nancydrewworld.com/finnish.html
Kuvauksesi sopii pehmeäkantiseen Pentti Ajannon malliin, vaikka en sen taustaa näekään netistä.

Neiti Etsiviä suomennettiin 1950-luvulla viisi ensimmäistä osaa: N.E. ja kadonnut testamentti (ilm. myös nimellä Neiti Etsivä), N.E. kummitustalossa, N.E. maksaa velkansa, N.E. kohtaa kolmion ja N.E. kallioluolassa. Sitten suomentamiseen tuli 15 vuoden tauko; Neiti Etsivä ja hämähäkkisafiiri suomennettiin vuonna 1972. Voisi kuvitella, että kansityyli olisi noin pitkässä ajassa muuttunut ja kannet olisivat 1970-luvulla olleet yllä mainitun nettisivun "valkoista mallia". 1950-luvun kirjat olisivat tämän teorian mukaan olleet sivun kahta ensimmäistä tyyppiä, ensin kovakantisia ja sitten noita keltaisia pokkareita uusina painoksina. Noita vanhoja kirjoja ei voi ostaa muualta kuin antikvariaateista, hyvään antikvariaattiin voi jättää myös varauksen haluamastaan teoksesta ja sieltä otetaan yhteyttä, kun kirjaa tulee myyntiin.