Mitkä kirjat kuvaavat tavallisten helsinkiläisten elämää sota-aikana? Etenkin II maailmansodan aikainen Helsinki kiinnostaa, sekä elokuvat aiheesta.

Kysytty

Mitkä kirjat kuvaavat tavallisten helsinkiläisten elämää sota-aikana? Etenkin II maailmansodan aikainen Helsinki kiinnostaa, sekä elokuvat aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisen maailmansodan ja kansalaissodan aikaa kuvaavia teoksia

Markus Leikola, Sakean veren vuosi.
Helsinkiläiset sisarukset Erik ja Hedvig, sisäsuomalaiset Unto ja Matti sekä Helsinkiin muuttanut Aliina aikuistuvat sisällissodan jaloissa omalla tavallaan.

Kjell Westö, Missä kuljimme kerran
Työläisten hellahuoneissa ja rikkaiden salongeissa, Vallilan kapakoissa ja kesäisen Hangon tenniskentillä, punaisten valtaamassa pääkaupungissa ja ylhäisön illallisilla, monen suvun ja perheen tarinaa vuodesta 1905 aina talvisodan kynnykselle.

Sari Näre, Helsinki veressä - naiset, lapset ja nuoret vuoden 1918 sodassa
Havainnollistaa Helsingin eri kulmilla käytyä sisällissotaa nuorten ja lasten näkökulmasta sekä punaisten ja valkoisten naisten toimintaa sodankäynnissä, sen todistajina ja uhreina.

Samu Nyström, Helsinki 1914-1918 - toivon, pelon ja sekasorron vuodet
Mistä perheen jokapäiväinen leipä hankitaan, jos kauppojen hyllyt ovat tyhjiä? Mitä tehdä, jos lompakossa ja säästössä olevat rahat menettävät yhdessä päivässä arvonsa? Missä on kodin turvallisin paikka, jos kotikadulla käydään kaupunkisotaa?

"Merkillinen on nyt maailman meno"  - Helsingin päiväkirja sekasorron ajalta 1917-1918
Suomen historian dramaattisimmat kuukaudet tavallisten ihmisten kokemina. Miten suomalaiset kokivat sekasorron vuosina 1917–18? Päiväkirjoihin, kirjeisiin ja lehtikirjoituksiin pohjautuva teos.

Talvi- ja jatkosodan aikaa kuvaavia teoksia

Mieliala - Helsinki 1939-1945 / Kortelainen Anna ym.
Miltä tuntui elää pääkaupungissa 1939–1945?
Teoksen monipuolinen kuvitus antaa väkevän maun sota-ajan iloista, peloista, levottomuudesta ja hetken unohduksesta.

Helsinki 1939 - pääkaupunki ja suuri käänne / Laura Kolbe, Samu Nyström, Henrik Tala
Samu Nyström kirjoittaa kaupunkielämän arjesta ja juhlasta seuraten, miten sota lopulta vyöryi vastustamattomasti helsinkiläisten elämään. Tekstien rinnalla oman tarinansa kertoo läpi kirjan kulkeva kuvitus, historialliset valokuvat vuoden 1939 Helsingistä. Teos jatkaa Helsinki-kirjasarjaa, jossa on aikaisemmin julkaistu Helsinki 1918 – Pääkaupunki ja sota sekä Helsinki 1945 – Pääkaupunki ja rauha.

Kaarlo Stenvall, Stenvallit Stadissa - perheeni tarina
Dokumenttiromaani työläisperheen arkielämästä ja selviytymisestä sota-aikana.

Helvi Hämäläinen, Kadotettu puutarha
Perheromaani, jonka näyttämöksi avautuvat 1930–1950-lukujen sivistyneistön helsinkiläiskodit ja kesähuvilat.

Össi Nikula, Isän iso tyttö ei itke
Vahvasti omakohtainen romaani helsinkiläistytön ja hänen perheensä elämästä sotavuosina 1939-1944.

Kaikki teokset löytyvät Helmet-kirjaston kokoelmasta https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin .

Elokuvia

Elonetistä löytyy lyhyet dokumenttielokuvat Sota-Helsingin kasvot, Helsinki tanssii ja Helsinki sodassa 1939-1945. Dokumentit ovat katsottavissa verkossa.

Orvo Saarikiven ohjaama Suomisen Olli rakastuu sijoittuu jatkosodan ajan Helsinkiin. Elokuva on valmistunut vuonna 1944 ja on katsottavissa verkossa.

Taru Mäkelän ohjaamassa elokuvassa Pikkusisar sotaleski Katri Ruuska ryhtyy syksyllä 1941 vapaaehtoiseksi apusisareksi helsinkiläiseen sotasairaalaan. Elokuva on vuodelta 1999.

Peter Lindholmin ohjaama ruotsinkielinen historiallinen draama Där vi en gång gått perustuu Kjell Westön samannimiseen romaaniin (Suom. Missä kuljimme kerran). Ks. kirjallisuuslistaa.

Nämä elokuvat löytyvät Elonetista https://elonet.finna.fi/ . Elonet on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin tarjoama tietokanta ja suoratoistopalvelu.