Mitkä kirjastot ovat vapaakappalekirjastoja ja niiden tehtävät?

Kysytty

Mitkä kirjastot ovat vapaakappalekirjastoja ja niiden tehtävät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vapaakappalekirjastoja ovat Suomessa ne kirjastot, joille lain mukaan kustantajien on toimitettava korvauksetta kappale Suomessa julkaistuista teoksista. Lain tarkoituksena on säilyttää suomalaista kulttuuriperintöä tutkijoiden ja muiden tarvitsijoiden käyttöön. Vapaakappaleoikeus työllistää kirjastoja, koska saadut teokset on saatettava käyttöön (luetteloitava yms.). Vapaakappalekirjastoihin kuuluvat Helsingin yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto, Eduskunnan kirjasto, Joensuun yliopiston kirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto.

Käytännön tietoa vapaakappaleiden luovuttamisesta löytyy Helsingin yliopiston kirjaston sivulta osoitteesta http://hul.helsinki.fi/hyk/kt/vapaakappaleet.html.

Vapaakappalekirjastoista ja niiden tehtävistä säädetään vapaakappalelaissa ja vapaakappaleasetuksessa.

Vi 102 Vapaakappalelaki
A:12.6.1980, SK:420/1980
Muutokset: L 27.7.1984/577 - HE:44/1983; L 21.5.1999/687 - HE:30/1998.

1 §. Kansallisen kulttuurin tuotteiden säilyttämiseksi, tilastoimiseksi ja luetteloimiseksi sekä niiden saattamiseksi tutkijoiden ja muiden tarvitsijoiden käyttöön painotuotteen sekä ääni- ja kuvatallenteen valmistaja on velvollinen luovuttamaan valmistamiaan tuotteita Helsingin yliopiston kirjastolle maksuttomina vapaakappaleina siten kuin tässä laissa säädetään.
Elokuvaan sovelletaan tätä lakia siten kuin elokuvien arkistoinnista annetusta laista (576/84) ilmenee. (A:27.7.1984, SK:577/1984
2 §. Tässä laissa tarkoitetaan:
1) painotuotteella jokaista sellaista tuotetta, jossa kirjoitus tai kuvallinen esitys on monistettu jotakin teknistä menetelmää käyttämällä; ja
2) ääni- ja kuvatallenteella äänilevyä, äänikasettia, kuvakasettia, kuvalevyä sekä muuta monistamalla valmistettua tallennetta, joka on tarkoitettu kuunneltavaksi tai katseltavaksi teknisin apuvälinein.

3 §. Painotuotteen valmistajan on toimitettava Helsingin yliopiston kirjastolle kuusi vapaakappaletta jokaista painamaansa tuotetta.
Sanomalehtiä, jotka ilmestyvät vähintään kerran viikossa, on kuitenkin toimitettava ainoastaan kaksi kappaletta.
Ääni- ja kuvatallenteen valmistajan on toimitettava Helsingin yliopiston kirjastolle kaksi vapaakappaletta jokaista valmistamaansa tuotetta.

4 §. Jos kahden tai useamman valmistajan tekemiä tässä laissa tarkoitettuja tuotteita julkaistaan opetustarkoituksessa taikka muuten yhtenä kokonaisuutena, kustantaja on velvollinen luovuttamaan vapaakappaleina kaksi kappaletta tällaista kokonaisuutta.
5 §. Vapaakappaleina on luovutettava myös ulkomailla valmistetut Suomessa julkaistavat 2 ja 4 §:ssä tarkoitetut tuotteet, jotka on pääasiassa tarkoitettu Suomessa levitettäviksi.
Luovutusvelvollinen 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on kustantaja taikka, jos kustantajalla ei ole toimipaikkaa Suomessa, tuotteen maahantuoja.

6 §. Vapaakappaleina ei ole luovutettava:
1) käyntikortteja, nimilappuja, lomakkeita, tavaranpäällyksiä, kirjepaperia, ohjelmaa vailla olevia pääsylippuja, vähittäiskaupan tarjouslehtisiä tai muita näihin verrattavia painotuotteita;
2) toimistotyössä käytettävällä monistus- tai kopiointimenetelmällä valmistettuja painotuotteita, joita ei ole tarkoitettu julkaistaviksi;
3) pistekirjoituksella valmistettuja tuotteita;
4) 2 §:n 2 kohdassa, 4 ja 5 §:ssä tarkoitettuja tuotteita, joita on valmistettu tai tuotu maahan vähemmän kuin 50 kappaletta;
5) taidegraafisia alkuperäisvedoksia;
6) samaa muottia tai alkuperäiskappaletta käyttämällä uudelleen monistettua muuttamatonta audiovisuaalista aineistoa; eikä
7) ulkomailla julkaistavia muilla kuin kotimaisilla kielillä valmistettuja painotuotteita.

7 §. Kunkin vuosineljänneksen aikana valmistuneet vapaakappaleet on luovutettava viimeistään kuukauden kuluessa vuosineljänneksen päättymisestä.
Vapaakappaleiden on oltava täydellisiä ja siinä asussa kuin niitä julkisesti levitetään taikka, jollei tuotteita ole tarkoitettu julkisesti levitettäviksi, siinä asussa kuin ne ovat valmiina.
Jos valmistetaan ulkoasultaan erilaisia saman painoksen taikka tuotettavan erän kappaleita, vapaakappaleina on luovutettava vähintään yksi kutakin lajia.
Jollei vuosineljänneksen aikana ole valmistettu luovutusvelvollisuuden alaisia tuotteita, on tuotteita edellisen vuosineljänneksen aikana valmistaneen ilmoitettava siitä kirjallisesti Helsingin yliopiston kirjastolle.

8 §. Vapaakappaleiden luovutusvelvollisen joutuessa konkurssiin konkurssipesä on velvollinen luovuttamaan vapaakappaleet ennen konkurssin alkua valmistetuista tuotteista kuukauden kuluessa konkurssiin asettamisesta.

9 §. Helsingin yliopiston kirjastoon kuutena kappaleena luovutetut vapaakappaleet jaetaan siten, että Helsingin yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto ja eduskunnan kirjasto saavat kukin yhden kappaleen. Vapaakappaleet, joita eduskunnan kirjasto ei liitä kokoelmiinsa, lähetetään Joensuun korkeakoulun kirjastolle.
Sanomalehdistä, joita luovutetaan kaksi kappaletta, yhden kappaleen saa Helsingin yliopiston kirjasto ja toisen Turun yliopiston kirjasto. Jos sanomalehti on ruotsinkielinen, toisen kappaleen saa kuitenkin Åbo Akademin kirjasto.
3 mom. on kumottu L:lla A:27.7.1984, SK:577/1984.
Muista vapaakappaleista, joita luovutetaan kaksi kappaletta, Helsingin yliopiston kirjasto saa yhden ja Jyväskylän yliopiston kirjasto yhden kappaleen.

10 §. Vapaakappaleena luovutetun tekijänoikeudesta kirjallisiin ja taiteellisiin teoksiin annetussa laissa (404/61) tarkoitetun teoksen saattamisesta yleisön saataviin on voimassa, mitä sanotussa laissa on säädetty.
Muun kuin 1 momentissa tarkoitetun vapaakappaleen julkisuudesta on soveltuvin osin voimassa, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään.(V:1.12.1999 M, A:21.5.1999, SK:687/1999)
Ks. L viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6-7 luku, Yh 302 a.
Jos vapaakappaleiden luovutusvelvollinen tietää, että tietojen antaminen vapaakappaleesta on rajoitettu, on siitä ilmoitettava vapaakappaletta luovutettaessa.
Ks. TekijänoikeusL, Yr 401.

11 §. Joka ei tämän lain mukaisesti luovuta vapaakappaletta, on tuomittava vapaakappalerikkomuksesta sakkoon.
Milloin vapaakappaleiden luovutusvelvollinen on laiminlyönyt luovuttaa tässä laissa tarkoitetun vapaakappaleen, lääninhallitus voi velvoittaa asianomaisen siihen uhkasakolla.

12 §. Tässä laissa säädetyn luovutusvelvollisuuden noudattamista valvoo Helsingin yliopiston kirjasto.

13 §. Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta sekä siitä, mitä vapaakappaleiden toimittamisessa Helsingin yliopiston kirjastoon on noudatettava, annetaan asetuksella.
Asetuksella säädetään Helsingin yliopiston kirjaston oikeudesta myöntää helpotuksia tässä laissa tarkoitetusta luovutusvelvollisuudesta.
Ks. VapaakappaleA 5.12.1980/774.

14 §. Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1981.

N:o 774/1980

Annettu Helsingissä 5. päivänä joulukuuta 1980

Vapaakappaleasetus

Opetusministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään 12 päivänä kesäkuuta 1980 annetun vapaakappalelain (420/80) 13 §:n nojalla:

1§ Vapaakappaleita luovutettaessa on lähetyksen oheen liitettävä luettelo, joka on allekirjoitettava ja josta käy ilmi mitä ja montako kappaletta kutakin tuotetta lähetys sisältää. Niiden tuotteiden osalta, joita on toimitettava kuusi kappaletta, luettelo on tehtävä kymmenenä kappaleena ja muiden tuotteiden osalta neljänä kappaleena. Kymmenenä kappaleena laadittavista luetteloista kaksi jää Helsingin yliopiston kirjastoon, yksi toimitetaan oikeusministeriöön, yksi palautetaan varustettuna merkinnällä, että lähetys on vastaanotettu, ja muut toimitetaan vapaakappalekirjastoille. Neljänä kappaleena laadittavista luetteloista kaksi jää Helsingin yliopiston kirjastoon, yksi palautetaan edellä mainituin merkinnöin varustettuna ja yksi toimitetaan asianomaiselle vapaakappalekirjastolle tai Suomen elokuva-arkistolle.

2§ Vapaakappaleisiin on luovutusvelvollisen merkittävä valmistuspaikka ja valmistusvuosi leimasimella tai muulla sopivalla tavalla.

3§ Vapaakappaleet, jotka sisältävät lain, asetuksen tai erityisten määräysten perusteella salas pidettäviä tietoja, on säilytettävä Helsingin yliopiston kirjastossa kunnes salassapitoaika on lakannut.

4§ Helsingin yliopiston kirjasto voi myöntää luovutettavien vapaakappaleiden lukumääränosalta helpotuksia, jos luovutusvelvollisuutta on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana ottaen huomioon valmistettujen tuotteiden lukumäärä ja luovutusvelvollisuudesta aiheutuvat kustannukse verrattuna valmistettujen tuotteiden kustannuksiin. Ennen helpotuksen myöntämistä sellaisen kuvatallenteen luovutusvelvollisuudesta, jonka vapaakappalelain (420/80) 9 §:n 3 momentin mukaan saa Suomen elokuva-arkisto, tulee asiasta hankkia elokuva-arkiston lausunto.

5§ Tarkempia määräyksiä ja ohjeita vapaakappaleiden käytöstä antaa tarvittaessa opetusministeriö.

6§ Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1981. Sillä kumotaan 14 päivänä maaliskuuta 1919 annettu valtioneuvoston päätös, joka koskee julkisille kokoelmille ja tieteellisille laitoksille tarkoitettujen painokirjoitusten lähettämistä ja jakamista.
Helsingissä 5. päivänä joulukuuta 1980

2 ääntä

Kommentit