Mitkä kirjain- tai numeroyhdistelmät ovat tai ovat olleet joskus kiellettyjä Suomen autojen rekisterinumeroissa?

Kysytty

Mitkä kirjain- tai numeroyhdistelmät ovat tai ovat olleet joskus kiellettyjä Suomen autojen rekisterinumeroissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen rekisterikilpimuseon verkkosivuilla oli aikaisemmin hyvin informatiivinen artikkeli kotimaisten rekisterikilpien poikkeuksellisista kirjainyhdistelmistä (se on yhä luettavissa joistakin sivun arkistoiduista versioista). Sen mukaan kilpisarjoja, joita ei ole valmistettu, on verrattain vähän: BMV, FBI, HIV, KGB, RIP (rest in peace), SYF (syfilis, sukupuolitauti), TYH (tyhmä!). Jossain vaiheessa jätettiin julkaisematta SA-alkuisia kilpiä, koska niiden ajateltiin viittaavan Suomen armeijaan. Valituksia on joskus esitetty sarjoista NAI, GAY, AIZ (vrt. HIV), LIK (ruumis ruotsiksi), HYI, HYH. Kaiken kaikkiaan "sensuroitujen" rekisterikilpiemme määrä on melko pieni verrattuna esimerkiksi naapurimaahamme Ruotsiin, jossa paikallisen tielaitoksen mukaan kiellettyjä kirjainyhdistelmiä on 90 erilaista. Syy tähän on yksinkertainen: ruotsin kielessä on paljon suomea enemmän kolmesta kirjaimesta muodostuvia sanoja.

Ainoa rekisteritunnuksen numeroyhdistelmiä Suomessa rajoittava kielto on se, ettei numerosarja saa alkaa nollalla (eikä nolla voi olla tunnuksen ainoa numero). Numerosarjan 666 valmistaminen keskeytettiin lyhyeksi ajaksi vuonna 1999, mutta jo pian vuosituhannen vaihteen jälkeen pedon luku palasi suomalaisiin rekisterikilpiin.

Lähteet:

https://web.archive.org/web/*/kilpimuseo.fi

http://www.camper.fi/uutiset/kielletyt-rekisterikilvet

6 ääntä

Kommentit

Mitä ihmeen vikaa vois olla Sanoiisa, esim. Pentti/Pena//Erkki/Eki, ym, ym, ym,...
Ei muuta, kuin jäykät virkamiiehen niskat!
Sama lie Trafin tiietokonelaitteisto, joka hoitaa Ahvenanmaan tiedostoja....?..

Syksyllä 2021 hämmästeltiin julkisuudessa, että Suomen rekisteriviranomainen oli kaksikielisilläkin seuduilla antanut runsaasti KUK-tunnuksia. Juttu levisi nopeasti Ruotsinkin lehdistöön...