Mitkä kaikki kirjat löytyvät kirjojenvalintalistoilta Helsingin kaupunginkirjastossa; kun valitaan lastenkirjoja, onko listalla kaikki (sinä vuonna, sillä…

Kysytty

Hei!

Mitkä kaikki kirjat löytyvät kirjojenvalintalistoilta Helsingin kaupunginkirjastossa; kun valitaan lastenkirjoja, onko listalla kaikki (sinä vuonna, sillä hetkellä) Suomessa julkaistut lastenkirjat, vai onko listaa varten jo tehty tiettyjä valintoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamme kirjatoimittajaltamme valmiit listat suomenkielisistä kirjoista. Lisäksi täydennämme tarjontaa itse, jos saamme/löydämme tietoja kirjoista, joita kirjatoimittaja jostain syystä ei ole tarjonnut. Nämä ovat yleensä omakustanteita. Kirjatoimittaja taas saa kustantajilta ja Kirjavälityksestä tiedot ilmestyvistä kirjoista. Kirjat tarjotaan yleensä jo ennen ilmestymistä, jotta ne sitten saadaan mahdollisimman pian ilmestymisen jälkeen kirjastoihin.
Lastenkirjoista tulee varmaan lähes kaikki Suomessa ilmestyneet tarjotuksi. Listoja on auki joka viikko, kerralla ei tietenkään kaikkia vaan sitä mukaa kuin niitä ilmestyy. Mitään ei sensuroida, mutta kirjastokäyttöön sopimattomat jätetään pois. Nämä ovat yleensä täytettäviä puuhakirjoja tai kirjoja, joissa on paljon irtonaisia osia (enemmän jo leluja).