Mitkä etunimet tarkoittavat terveyttä, elämää ja tahtoa?

Kysytty

Mitkä etunimet tarkoittavat terveyttä, elämää ja tahtoa?

Vastaus

Vastattu

Nimet Valentin ja Valentina pohjautuvat roomalaiseen suvunnimeen Valentinus, jonka lähtökohta on latinan ’vahvaa, tervettä’ merkitsevä sana valens.

Nimet Eeva ja Eva pohjautuvat heprean ’elämää’ ja ’elämän antajaa’ tarkoittavaan sanaan havva. Nimestä on käytössä myös muunnos Eevi.

Muinaissaksalainen nimi Vilhelm merkitsee ’lujatahtoista kypäränkantajaa’. Nimestä on useita muunnoksia, esim. Viljami, Ville ja Vilho. Myös nimi Vilhelmiina ja sen lyhentymät Vilma ja Miina ovat samaa alkuperää. Myös kirjoitusasut Wilhelm, Wilma ja Wilhelmiina ovat käytössä.

Lähteet:

Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)

Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava, 2005)

https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/nimien_alkuperasta/ville