Mitenkähän tekijänoikeuslaki suhtautuu tähän? Aikomukseni olisi ottaa printscreen/screenejä Il2 Sturmovik Forgotten Battles-pc-pelistä, muokata sitä/niitä ja…

Kysytty

Mitenkähän tekijänoikeuslaki suhtautuu tähän? Aikomukseni olisi ottaa printscreen/screenejä Il2 Sturmovik Forgotten Battles-pc-pelistä, muokata sitä/niitä ja käyttää paperisessa/netissä julkaistavassa kirjaston valikoimaluettelossa. Pelin julkaisija on muistaakseni Ubisoft.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokonepelistä otetut ruudunkaappaukset tuottavat kuvia, jotka saattavat saada suojaa myös erillisinä kuvina. Täysin varmaa tämä ei ole, koska voidaan perustellusti kysyä, kenen "piirtämä" tai "maalaama" kuva on. Sehän muodostuu ohjelmointikoodien avulla, eikä siten ole aivan sama asia kuin perinteinen kuva. Ennakkotapauksia tuskin on olemassa.

Mitä yleisemmin tulee tällaiseen PR-käyttöön, siihen harvemmin kukaan puuttuu, vaikka se muodollisesti voisi luvatonta ollakin. Pelien valmistajat hyötyvät siitä, että heidän pelejään esitellään, joten heillä ei ole intressiä puuttua tällaiseen mainoskäyttöön. Jos haluaa pelata varman päälle, voi yrittää ottaa yhteyttä julkaisijaan ja pyytää käyttöluvan.

Jos peliä on valikoimaluettelossa esitelty, voi kuvien käyttöä perustella myös sitaattipykälään (§22) vedoten. Hyvin vähäinen esittely ei sitaattioikeutta kuitenkaan synnytä.

Taiteellisen luovuuden puitteissa on myös oikeus käyttää olemassaolevia kuvia uuden kuvan luomisessa. Mitään rajanvetoa ei kuitenkaan voi yleisesti esittää, vaan jokaisen näin luodun uuden kuvan suoja ratkeaa erikseen.

Heikki Poroila 26.4.2011