Miten yskänlääke vaikuttaa?

Kysytty

Miten yskänlääke vaikuttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yskänlääkkeiden tehoa on jonkin verran tutkittu viime aikoina. Tutkimusten mukaan vaikuttaa siltä, että yskänlääkkeet eivät vähennä yskää yhtään tehokkaammin kuin lumelääkitys. Lumevaikutus saattaa perustua siihen, että voimakkaan makuinen neste valuu yskimisestä ärtyneen nielun läpi, ja syntyy tunne yskää helpottavasta vaikutuksesta. Eräs tanskalainen tutkimuslaitos jopa suosittelee, ettei yskänlääkkeitä pitäisi käyttää lainkaan.

(Lähde: Suomen lääkärilehti, 2007, nro 18, s. 1850-1851)

1 ääntä

Kommentit

Aika niukka vastaus...minkä ymmärtää, kun näkee lähteen.

Maallikon ymmärrettävissä olevan perusajatuksen mukaan yskänlääkkeet jaetaan karkeasti kahteen perusryhmään: limaa irrottavat ja yskänärsytystä lievittävät lääkkeet. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat mm. muuttavat liman viskositeettia, jolloin se on helpompi yskiä pois.

Yskänärsytystä vähentävät lääkkeet ovat usein kodeiini- tai noskapiinipitoisia.
Ruotsalaisen apteekin kertoman mukaan noskapiini vaikuttaa suoraan aivojen yskäkeskukseen ja sitä kautta vähentää yskänärsytystä.
Se on oopiumin alkaloidi, joka ei tiettävästi aiheuta riippuvuutta, mutta sen on epäilty aiheuttavan syöpää. Joku tutkijoista on arvellut sen rentouttavan yskijän sileitä lihaksia hengitysteiden alueella ja siten vähentävän yskimisen tarvetta. Vaikutusmekanismia ei tämän aineen osalta liene tutkittu riittävästi, mutta on kuitenkin havaittu, että se mm. pahentaisi astmaa.

Yskänlääkkeet, kuten monet muutkaan lääkkeet eivät todellakaan ole aina välttämättömiä, varsinkin kun jotkut "vanhat hyvät" lääkkeet ovat menettäneet potilaille tutun tehonsa, koska niiden koostumusta on muutettu, tai on koko lääke saatettu poistaa markkinoilta. Miksikö - no siksi, että niitä on käytetty väärin. Joissakin on tietysti saatettu havaita haitallisia vaikutuksia, varsinkin yhdessä joidenkin toisten tuotteiden kanssa.