Miten yritys saa tietoa Internetin kautta sille tärkeistä asiakaskohderyhmistä ja mitkä on hankaluudet niiden löytämisessä?
Vastaus
Seuraavassa lähdeviitteitä lähinnä Internet-markkinointiin.
Kuopion ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen markkinointisivut: http://www.aedu.kuopio.fi/markkinointi Sivulta http://www.aedu.kuopio.fi/markkinointi/1mviestin.htm löytyy useita mainintoja kohderyhmän määrittelystä, nämä löytää nopeasti selaimen ’etsi tältä sivulta’ –toiminnolla (esim. ylävalikosta Muokkaa > Etsi tältä sivulta).
Internet-sisältöjä ja resursseja myyvä Aniway on sivustossaan (http://www.aniway.fi/internet_markkinointi.htm) käsitellyt sähköistä markkinointia.
Aniwayn valikossa on hakutoiminto, josta löytyy hakusanalla kohderyhm useita linkkejä yrityksen omille sivuille.
Vaasan yliopistossa kursseja vetävän Anna Fergusonin artikkelissa Verkkostrategian määrittely sivutaan kohderyhmän löytämistä: http://www.uwasa.fi/~a70894/mjam/multi2.html
Kuluttajatutkimukset –hankkeen (KULTU-hankkeessa mukana Tampereen teknillisen korkeakoulun Digitaalisen median instituutti ja Tampereen yliopiston Liiketaloudellinen tutkimuskeskus) linkkikokoelma: http://www.dmi.tut.fi/kultu/linkit.html
Runsas linkkikokoelma, tosin tehty jo v. 1998: http://vrflow.oulu.fi/ecomm.htm Tässä linkkikokoelmassa on ryhmä Markkinointi ja mainonta.
Internet-artikkeli: http://www.jyu.fi/~hananna/internet
Jyväskylän yliopiston kirjastossa (http://www.jyu.fi/library) tehty Petteri Venolan pro gradu –työ Markkinointiviestintä Internetissä on sähköisessä muodossa osoitteessa http://docuweb.jyu.fi/scripts/webmain.dll
Lähdeviitteitä löytyy kauppa- ja teollisuusministeriön alaisena toimivan Kuluttajatutkimuskeskuksen sivuilta http://www.kuluttajatutkimuskeskus.fi/julkaihe98.html > Kulutusyhteiskunnan kehitys ja muuttuvat markkinat. Ainakin joitakin julkaisuja saa kirjastoista, esim.:
Peura-Kapanen: Lapset ja kaupallinen vaikuttaminen internetissä on opiskelijakirjastossa Helsingin Kaisaniemessä (http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi).
Hyvönen: Sähköinen kaupankäynti - edut, ongelmat ja riskit kuluttajille löytyy Helsingin yliopiston Kansainvälisen talousoikeuden instituutin (KATTI) kirjastosta (http://www.helsinki.fi/katti/suomi/library/library.html).
Muutama hyödylliseltä vaikuttava kirja Helsingin kaupunginkirjastossa:
de Kare-Silver, Michael: e-shock – the electronic shopping revolution : strategies for retailers and manufacturers. Macmillan Business 2000, 292 s.
Fellenstein, Craig & Wood, Ron: Exploring E-commerce, global E-business, and E-societies. Prentice Hall 2000, 269 s.
Smith, Rob & Thompson, Mark & Spearer, Mark: The complete idiot’s guide to e-commerce. Que 2000, 363 s.
Hedman, Anders: Kaupankäynti ja markkinointi Internetissä. Pagina 1999, 310 s.
Kommentoi vastausta