Miten Yhdysvallat rahoitti Vietnamin sodan? Olen kuullut sen käyttäneen kultavarantojaan sodan kuluihin, pitääkö paikkaansa?

Kysytty

Miten Yhdysvallat rahoitti Vietnamin sodan? Olen kuullut sen käyttäneen kultavarantojaan sodan kuluihin, pitääkö paikkaansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvallat rahoitti Vietnamin sodan valtionvelkaa kasvattamalla ja korottamalla veroja.

Sodan yhteys Yhdysvaltain kultavarantoihin ja niiden hupenemiseen on seuraavanlainen:

Kelluvien valuuttakurssien ja devalvaatiokilpailun aiheuttama kaaos oli pakottanut Yhdysvallat luomaan vuonna 1946 uuden kansainvälisen valuuttajärjestelmän. Tässä ns. Bretton Woods -järjestelmässä keskuspankit saattoivat vaihtaa dollareita kultaan Yhdysvaltain keskuspankissa. Kaikki valuutat olivat kiinteässä vaihtosuhteessa dollariin ja siten kultaan: Yhdysvaltain dollarista tuli maailman keskuspankkien varantovaluutta. Järjestelmä johti kuitenkin omaan tuhoonsa. Yhdysvalloilla oli voimakas tarve inflatoida omaa valuuttaansa ja viedä sitä ulkomaille. Se painoi dollareita ostaakseen tuotteita ja palveluja sekä kustantaakseen sotimisen Koreassa ja Vietnamissa. Vietnamin sota ja presidentti Lyndon B. Johnsonin samanaikainen laaja sosiaalipoliittinen Great Society -ohjelma käänsivät valtion maksutaseen miinukselle. Koska dollari oli sidottu kiinteällä kurssilla kultaan, kasvavat vajeet muodostivat ison ongelman: Yhdysvaltain keskuspankin kultavarantosuhde kutistui eikä se ei olisi enää pystynyt vaihtamaan kaikkia liikkeelle laskemiaan dollareita kultaan. Osittain näistä syistä Johnsonin seuraaja Richard Nixon irrotti dollarin kultakannasta elokuussa 1971.

Lähteet:
Rosella Cappella, The political economy of war finance
Jussi Ahokas & Lauri Holappa, Velkaantunut talous veitsenterällä. - Suomen Attacin talouskatsaus, syksy 2009
Philipp Bagus, Euro eksyksissä : yhteisvaluutta nykymuodossaan on itsetuhoinen järjestelmä