Miten voisin uusia lasteni kirjastokorteilla lainattuja kirjoja verkossa?

Kysytty

Miten voisin uusia lasteni kirjastokorteilla lainattuja kirjoja verkossa? Ilmoitukset erääntymisestä tulevat minun sähköpostiini, sillä he ovat alakouluikäisiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski-verkkokirjaston käyttäjätiliin voi liittää useampia kirjastokortteja, minkä jälkeen oman käyttäjätilin kautta voi uusia vaikka koko perheen lainat. Halutessaan voi tiilinsä liitetyille kirjastokorteille myös antaa yksilöidyt nimet. Kortin liittämiseksi tulee tietää kyseisen kortin numero ja sen nelinumeroinen tunnusluku. Jos huollettavan kortille ei ole luotu tunnuslukua, ei kortin liittäminen onnistu. Liittämistä varten kortille tulee tällöin luoda tunnusluku, mikä puolestaan vaatii myös huoltajan suostumuksen. Tunnusluvun voi käydä luomassa kirjaston asiakaspalvelussa.

Kun kortin numero ja tunnusluku ovat tiedossa, tapahtuu kortin liittäminen kirjautumalla ensin omilla käyttäjätunnuksilla Vaski-verkkokirjastoon osoitteessa https://vaski.finna.fi. Kirjautumisen jälkeen avautuvalta sivulta valitaan vasemmalta valikosta kohta "Kirjastokortit". Esiin tulee oman kortin viivakoodi sekä numero. Näiden alta löytyy kohta "Liitä kirjastokortti", josta pääsee syöttämään liitettävän kortin numeron ja tunnusluvun. Tämän jälkeen kaikkien tiliin liitettyjen korttien lainoja pääsee tarkastelemaan aloitussivulta löytyvästä valikosta.