Miten voisin löytää yhden kirjan jonka luin n. 5-7 vuotta sitten?

Kysytty

Miten voisin löytää yhden kirjan jonka luin n. 5-7 vuotta sitten josta muistan vain miltä kansi ehkä näytti ja tapahtumapaikan, tapahtuma-aikakauden ja mitä siinä tapahtui.
En siis muista hahmojen nimiä ollenkaan.

Jos joku ehkä tunnistaisi kirjan tästä:
Kirjan kannessa oli muistaakseni kuva tulivuoresta ja se oli ruskean, oranssin ja punaisen sävyinen.

Kirjan päähenkilöt olivat muistaakseni (hyvin todennäköisesti) lapsia/lapsi ja kertojan näkökulma oli kai minäkertoja.

Jossain kohtaa nämä lapset pelkäsivät/juoksivat pakoon keltapurjeista orjakauppiaiden laivaa joka oli ilmeisesti joskus yrittänyt tai onnistunut joskus kaappaamaan heistä yhden tai muutamia mutta he olivat päässeet pakoon ja kuulosti kuin se olisi ollut viittaus edelliseen osaan mutta en ole aivan satavarma.

Näitä lapsia jotka kirjassa olivat oli ehkä viisi joista osa oli tyttöjä ja osa poikia.
He puhuivat monesti jollekin tieteilijälle jonka nimi alkoi P:llä.

Tapahtumat sijoittuvat Pompeijiin juuri ennen Vesuviuksen purkautumista ja taisi loppua purkaukseen.

Kirja oli fiktiota.

Lainasin kirjan Outi-kirjastojen piiriin kuuluvasta kirjastosta.

Sivuja siinä oli luultavasti 100-300.

Kirjan nimi liittyi todennäköisesti joko tulivuoren purkaukseen, Vesuviuksen tai Pompeijiin.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Caroline Lawrencen nuortenkirja Vesuviuksen salaisuudet, joka kuuluu Roomalaismysteerit-sarjaan. Siitä on suomennettu kolme osaa. Päähenkilöinä ovat Flavia Gemina, Jonatan, Nubia ja Lupus -nimiset lapset, ja siinä esiintyy myös amiraali ja luonnontieteilijä Plinius.

Lisätietoja ja kansikuva esim. Wikipediassa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesuviuksen_salaisuudet.