Miten voin tiedottaa kirjastoille uudesta kirjasta? Miten kirjojen hankinnat tapahtuvat?

Kysytty

Miten voin tiedottaa kirjastoille uudesta kirjasta? Miten kirjojen hankinnat tapahtuvat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen hankintaprosessi ja käytännöt voivat vaihdella kirjastoittain, joten aivan yksiselitteistä kuvausta ja ohjetta oman kustanteen tarjoamisesta kirjastoille on vaikea antaa.

Pääsääntöisesti kuitenkin kirjastot hankkivat aineistonsa kilpailutetuilta sopimustoimittajilta, joita ovat esimerkiksi Kirjavälitys, Booky.fi tai Kirjastopalvelu.

Tästä huolimatta kirjastot ottavat mielellään vastaan tiedon julkaisun ilmestymisestä. Kannattaa tutustua kirjastojen kotisivuihin ja sieltä mahdollisesti löytyvään tietoon hankintaosastosta ja sen yhteystiedoista. Mikäli tätä tietoa ei sivuilla ole tuotu esille, kannattaa tiedote lähettää kirjaston yleiseen sähköpostiin, josta tieto välitetään hankintaa tekeville henkilöille.

Tiedotteessa kannattaa avata julkaisun sisältöä, sekä miten se on tilattavissa; onko julkaisu tarjolla jollain mainituista suurista tavarantoimittajista vai tilattavissa ainoastaan kirjoittajalta suoraan, sekä omat yhteystiedot.

Kirjastot.fi julkaisee foorumia Pienkustantajien uutuuksia, joissa julkaistua materiaalia voi myös esitellä, https://www.kirjastot.fi/forum/404?page=1.