Miten voin jatkaa kesken jääneen äänikirjan kuuntelua? Pyytää vain varaamaan ja sanoo että on lainassa.

Kysytty

Miten voin jatkaa kesken jääneen äänikirjan kuuntelua?

Pyytää vain varaamaan ja sanoo että on lainassa.

Vastaus

Vastattu

Hei

Kuulostaa siltä, että lainasi eräpäivä ehti tulla vastaan ja äänikirjan kuuntelu jäi kesken. E-palveluissa lainat palautuvat automaattisesti, eikä niitä voi pitää lainassa eräpäivän jälkeen. Ne voi toki uusia jos ei ole varauksia.

Kaikkea e-aineistoa ei ole rajaton määrä, eikä niitäkään välttämättä saa heti käyttöönsä. Tämä riippuu lisenssien määrästä. Se tarkoittaa, että esimerkiksi äänikirjalla voi olla vain tietty määrä lainassa samaan aikaan. Esimerkiksi jos äänikirjaan on viisi lisenssiä, niin vain viisi henkilöä voi lainata sen yhtä aikaa. Käytäntö vaihtelee palveluntarjoajan ja kirjaston mukaan.

Tässä tapauksessa paras vaihtoehto luultavasti on varata äänikirja ja jatkamaan kuuntelua kun saat sen taas lainaan.