Miten voin hakea kirjoja, ettei pokkarit ole mukana hakutuloksissa

Kysytty

Miten voin hakea kirjoja, ettei pokkarit ole mukana hakutuloksissa

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kirjojen sidosasua ei Helmet-haussa (eikä tietääkseni muissakaan kirjastojen hakuohjelmissa) voi käyttää hakuterminä. Sen sijaan voit kunkin teoksen tiedoista tarkastaa, lukeeko niissä ISBN:n jälkeen sana "sidottu". Pokkarit eivät yleensä ole sidottuja, vaan sidotut kirjat ovat kovakantisia. Jos taas kirjan tiedoissa lukee "nidottu", se ainakin kaunokirjallisuuden kyseessä ollessa on mitä todennäköisimmin pokkari. Tosin kaikki nidotut teokset eivät ole kooltaan pokkareita.

Tässä esimerkki mainitsemiltasi tekijöiltä Hjorth ja Rosenfeldt:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2350587__Shjorth%20rosenf…

Kun rullaat kirjan tietoja alaspäin, löydät rivin

ISBN

9789511298908 sidottu

Tämä teos ei siis ole pokkari.

Vastaavat termit ruotsinkielisessä kirjallisuudessa ovat inbunden (= sidottu) ja häftad (= nidottu).

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2025912__Shjorth%20rosenf…

Tämän kirjan tiedoissa lukee

ISBN

9789113039756 häftad

 Lisäksi kirjan korkeudeksi ilmoitetaan 21 cm. Kyseessä on siis pokkari.