Miten voidaan tulkita tekstin päättymistä kolmeen pisteeseen "Paljon olimme kierrelleet maailmaa, mutta nämä viimeiset sata metriä olivat raskaimmat..."

Kysytty

Miten voidaan tulkita tekstin päättymistä kolmeen pisteeseen

"Paljon olimme kierrelleet maailmaa, mutta nämä viimeiset sata metriä olivat raskaimmat..."

Mikä on parempi muoto:
sata metriä, vai 100-metriä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston ohjepankista löytyvät ohjeet moniin oikeakielisyys ongelmiin.

Kolmesta pisteestä kerrotaan näin:

"Kolmella pisteellä voidaan osoittaa, että lause jää kesken. Merkkiä käytetään varsinkin kaunokirjallisessa ja tuttavallisessa tyylissä, jossa ilmauksen kesken jättäminen mahdollistaa esimerkiksi vihjailevan tai tunnelmoivan sävyn." Lisää voitte lukea alla olevasta linkistä.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/kolme%20pistett%C3%A4/ohje/47

Lukujen merkitsemisestä Kielitoimisto ohjeistaa näin: "Erityyppisissä teksteissä lukuja esitetään eri tavoin. Täsmällisyyttä edellyttävissä teksteissä, kuten teknisissä, tilastollisissa ja talouteen liittyvissä teksteissä, käytetään selvyyssyistä yleensä numeroita, kun taas esimerkiksi kaunokirjallisessa tekstissä luvut esitetään usein kirjoitettuina sanoina. Alla olevasta linkistä löydätte ohjeen siihen, kumpaa kirjoitusmuotoa on syytä käyttää."

Lisää aiheesta täällä:

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/212