Miten voidaan kasvattaa sembramännyn siemenestä puuntaimi? Siemenet ovat olleet ja edelleen ovat pakastimessa yli vuoden. Taimien istutuspaikka tulisi olemaan…

Kysytty

Miten voidaan kasvattaa sembramännyn siemenestä puuntaimi? Siemenet ovat olleet ja edelleen ovat pakastimessa yli vuoden. Taimien istutuspaikka tulisi olemaan Inarin kunnassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tästä sivusta ja vastauksesta ehkä on apua:

http://www.metsavastaa.net/index.cfm?docID=1288

http://yh2-puutarhamaailma.ch5finland.com/index2.cfm?template=faq_topic…

Sembramänty on hyvin kestävä, tuuhea havupuu, joka menestyy lähes koko maassa Lappia myöten. Istutuspaikan tulisi olla aurinkoinen ja maaperän läpäisevää hiekansekaista maata. Sembramänty vaatii reilusti tilaa ympärilleen, vähäinenkin varjostus saa sen neulaset helposti ruskettumaan. Istutusvälin muihin havuihin tulisi olla 4-5 m. Vuosikasvu on 10-20 cm. Mitään erityisiä tuholaisongelmia sembramännyllä ei ole, kunhan muistaa istuttaa sen valoisaan paikkaan.