Miten vetoketju keksittiin?

Kysytty

Miten vetoketju keksittiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vetoketju keksittiin alunperin Yhdysvalloissa kenkien kiinnikkeeksi.

Chicagolainen insinööri Whitcomb Judson keksi vuonna 1891 kenkien sulkemislaitteen, joka muodostui hakas- ja silmukkariveistä sekä liukuvasta lukkolaitteesta. Tämä "liukusuljin" ei kuitenkaan soveltunut vaatteisiin, koska se avautui usein itsestään tai juuttui kiinni. Yhdeksän vuotta myöhemmin Judson keksi vastaavanlaisen kangassuikaleisiin kiinnitetyn sulkemislaitteen, joka voitiin ommella vaatteisiin. Tämäkin keksintö oli kuitenkin epäluotettava ja saattoi yllättäen aueta.

Vuonna 1906 Judsonin palveluksessa ollut ruotsalainen insinööri Gideon Sundback valmisti kiinnityslaitteen, jossa oli lomittain menevät metallihakaset ja liukuva lukkolaite. Vuonna 1913 Sundback kehitti koneen, joka kiinnitti metallihakaset kangasnauhaan. Näin syntyi ensimmäinen käyttökelpoinen vetoketju. Sundbackin "koukutonta kiinnitintä" alettiin myydä vuonna 1914. Sen varsinainen voittokulku alkoi vasta muutamaa vuotta myöhemmin - varsinaisen sysäyksen vetoketjun maailmanvalloitukselle antoi vuonna 1918 Yhdysvaltain merivoimat, joka ompelutti vetoketjun 10 000 lentäjän pukuun.

Lähteet:
Keksinnöt kautta aikojen : kuka ne teki, miten ne toimivat, miten ne muuttavat elämäämme. Valitut palat, 1982
Richard Platt, Keksintöjen kuvahistoria. Helsinki Media, 1995