Miten toimia: Aralis-kirjastokeskuksessa Helsingin Arabian rannassa on lainattavana dia-sarja, jonka kuvia haluaisin mahdollisesti käyttää julkaistavassa…

Kysytty

Miten toimia: Aralis-kirjastokeskuksessa Helsingin Arabian rannassa on lainattavana dia-sarja, jonka kuvia haluaisin mahdollisesti käyttää julkaistavassa kirjassa. Keneltä voin pyytää kuvien käyttöoikeutta ja mitä se maksaa ? Diat ovat ilmeisesti yksityisen ihmisen keräämiä -> kotelossa ei ollut ainakaan mainintaa, että ne olisivat jonkin yrityksen tuote. Kuvat käsittelevät Forssa Ab ja Finlayson-Forssa Oy painokangasmalleja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittamasi diasarja lienee Oy Finlayson Forssa Ab, Mallisto 1894-1939.
Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta kerrottiin, että sinun olisi varminta ottaa yhteys suoraan Finlaysonille ja selostaa tilanne. Finlaysonilla sinut osataan varmasti ohjata eteenpäin sellaiselle henkilölle, joka vastaa tiedotuksesta, kuvituskuvista ym. Kuvien oikeudet ovat joko valokuvaajalla tai firmalla. Useinhan firmoilla on omat kuva-arkistonsa. Taideteollisen korkeakoulun vanhat kinodiat eivät ole laadultaan julkaisukelpoisia. Usein yritykset ovat hyvin tarkkoja sen suhteen, että heidän tuotteitaan esittävät kuvat ovat ensiluokkaisia. Lisäksi on huomioitava oikeuskysymykset, lupien selvittely ja muut vastaavat asiat. Kuvien julkaisun yhteydessä on hyvän tavan mukaista kertoa lähde ja mahdollisesti myös kuvaajien nimet.

Finlaysonin yhteystiedot: Finlayson Oy Heikkiläntie 7, 00210 Helsinki PL 72, 00211 Helsinki Puh. vaihde: 020 7213 500. Yrityksen internet osoite on www.finlayson.fi
Sivustoilta pääsee myös Finlaysonin omaan kuvaankkiin. Sen käyttöön liittyvät ohjeet ja säännöt löytyvät seuraavasta linkistä: http://srvr01.signalpack.com/finlayson/info.php3