Miten tavallisten ihmisten mahdollisuudet vaikuttaa poliittisesti ovat muuttuneet? Erityisesti kansanedustuslaitoksen, kunnallisen demokratian sekä…

Kysytty

Miten tavallisten ihmisten mahdollisuudet vaikuttaa poliittisesti ovat muuttuneet? Erityisesti kansanedustuslaitoksen, kunnallisen demokratian sekä äänioikeuden kehitys (1800->2000)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen eduskunnan historia säätyvaltiopäivistä nykyaikaan on osoitteessa http://www.eduskunta.fi/fakta/historia/index.htm . Lisää kansanedustuslaitoksen historiasta löytyy kirjoista, esimerkiksi: Suomen eduskunta : tausta, toiminta, rakennus,(1991)ja Suomen keskushallinnon historia 1809-1996,(1996). Valtionhallinnon ja kunnallishallinnon kehityksestä on teoksessa Sääski, Kaija, Vornanen, Jouni, Asikainen, Jaakko: Yhteiskunta ja hallinto. 2. p., (1998). Kunnallispolitiikan ja kunnallishallinnon kehityksestä kerrotaan muun muassa kirjassa Harisalo, Risto, Rajala, Tuija, Ståhlberg, Krister: Kunnallispolitiikka. (1992). Uudempaa tietoa kunnallispolitiikasta ja kunnallishallinnnosta saa vaikkapa Lasse Oulasvirran ja Christer Brännkärrin Toimiva kunta -kirjasta vuodelta 2001. Ylläolevista löytyy myös äänioikeudesta.