Miten talvilomaa kertyy? Työsuhteeni alkoi 6/2011 joten onko minulla vuonna 2013 talvilomaa vai ei? Omien laskujeni mukaan minulla olisi talvilomaa 4,5 päivää…

Kysytty

Hei,
Miten talvilomaa kertyy? Työsuhteeni alkoi 6/2011 joten onko minulla vuonna 2013 talvilomaa vai ei? Omien laskujeni mukaan minulla olisi talvilomaa 4,5 päivää. Mikä on totuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosilomaa ansaitaan työssäolon ja lomanmääräytymiskuukausien perusteella. Lomanmääräytymiskuukausi on kuukausi, jolloin työtä on tehty vähintään 14 päivää tai 35 tuntia. Loman pituuteen vaikuttavat työssäolovuodet.

Alle vuoden kestäneessä työsuhteessa työntekijä ansaitsee vuosilomaa kaksi päivää kultakin työssäolokuukaudelta, yli vuoden jatkuneessa työsuhteessa lomaa karttuu 2,5 päivää työssäolokuukautta kohden. Lomanmääräytymisvuosi on 1.4.–31.3. eli tänä aikana ansaitaan tulevaa vuosilomaa.

Se montako lomapäivää sinulle jää vuosilomastasi pidettäväksi talvella riippuu siitä kuinka monta lomapäivää käytät kesällä.

Tämä on kuitenkin vain yleisluontoinen ohje. Työpaikallasi noudatettavasta työehtosopimuksesta ja sen tulkinnasta voit kysyä luottamusmieheltäsi tai ammattiliitosta. Luottamusmies tuntee myös työpaikan käytännöt. Myös henkilöstöhallinto ja palkanlaskenta tuntevat talokohtaiset käytännöt. On huomioitava sekin, että joissain työpaikossa myös lauantait kuluttavat lomapäiviä.

Lähteet:
http://www.tyomarkkina-avain.fi/cms/index.php?loman-maaraytymiskuukausi
http://www.vuosilomaopas.fi/

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

kysymykseen ei vastattu; siis saako jo 2013 pitää talvilomaa vai vasta 2014?