Miten Suomessa tuulee keskimäärin eri vuodenaikoina? Milloin on tuulisinta? Milloin on keskimäärin vähiten tuulista? Mistä ilmansuunnasata mihinkin aikaan…

Kysytty

Miten Suomessa tuulee keskimäärin eri vuodenaikoina?
Milloin on tuulisinta? Milloin on keskimäärin vähiten tuulista?
Mistä ilmansuunnasata mihinkin aikaan vuodesta tuulee?
Mikä on kuukautinen keski tuulennopeus?

Jos voisitte vastata edes tuohon vuodenaika kysymykseen, olisin iloinen. Kysymykset liittyvt tuulivoiman pohdintaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmatieteen laitoksen sivujen mukaan kesä on Suomen vähätuulisinta aikaa ja syksyn edetessä tuulisuus kasvaa. Tammikuu on pitkän ajan keskiarvojen mukaan tuulisin kuukausi Suomessa. Tuulisuus vaihtelee tietenkin suuresti: tuntureiden lakialueet ovat tuulisimpia paikkoja ja rannikkoalueet seuraavaksi tuulisimpia. Suomen metsäisyys vähentää tuulisuutta huomattavasti.

Ilmatieteen laitoksen mukaan "Merialueilla 50 m:n korkeudella tyypillinen vuotuinen keskituulennopeus on noin 7,5-8 m/s, avoimilla peltoalueilla sisämaassa 3,5-4,5 m/s ja mäkien lailla noin 5,5 m/s sekä puurajan yläpuolelle ulottuvilla tuntureilla 7,5-9 m/s. Merialueilla tuulen nopeudet yli 30 m/s ovat varsin harvinaisia, mutta tuntureilla niitä esiintyy joka talvi."

Tietoja löytyy, tosin vähän hajallaan sieltä täältä, Ilmatieteen laitoksen sivuilta:
http://www.fmi.fi/tutkimus_yhteiskunta/yhteiskunta_9.html
http://www.fmi.fi/saa/tilastot_5.html

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entä missä päin Suomea on tuulisinta ja missä tyynintä? Tuulettomin iso taajama - muutan sinne ehkä eläkkeellä

Kumpaakaan komenttia ei löytynyt tästä asiasta