Miten sukunimen Dingle sijamuodot lausutaan?

Kysytty

Miten sukunimen Dingle sijamuodot lausutaan? Siis esim. Dinglen, Dinglejen?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankin mukaan taivutuspääte liitetään suoraan nimeen, kun nimen kirjoitusasu päättyy vokaaliin, olipa ääntyvä vokaali sama tai eri kuin kirjoitettu. Taivutuspääte liitetään suoraan silloinkin, kun kirjoitusasu päättyy vokaaliin mutta ääntöasu konsonanttiin. Monikossa e-loppuiset nimet taipuvat yleensä sellaisten e-loppuisten sanojen kuin nalle, jade mallin mukaan (esim. Duse [duuze] : Dusejen (~ Dusein) : Duseja : Duseilla).

Lisätietoa vieraskielisten nimien taivutuksesta Kielitoimiston sivuilla: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/479

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymys kuului, että miten nuo taivutusmuodot lausutaan, eli sanotaan puheessa.