Miten selittäisit tärkeimmät asiat Väinö Linnasta max. 10:llä lauseella?

Kysytty

Miten selittäisit tärkeimmät asiat Väinö Linnasta max. 10:llä lauseella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Linna on tunnetuimpia, luetuimpia ja rakastetuimpia suomalaisia kirjailijoita. Hänen teoksiaan on käännetty monille kielille ja niistä on tehty erilaisia sovituksia näyttämölle ja valkokankaalle. Historialliset romaanit Tuntematon sotilas ja trilogia Täällä Pohjantähden alla herättivät ilmestymisaikanaan 1950-1960-luvuilla ristiriitaisia tunteita, mutta niiden arvo nykyajan näkökulmasta on kiistaton. Kirjallisuudentutkija Jyrki Nummen mukaan Väinö Linnan suuret romaanit kietoutuvat yhteisöllisyyden, veljeyden ja yhteisvastuullisuuden teemoihin.

Lisää tietoa kirjailija Väinö Linnasta ja hänen teoksistaan saat itse teosten lisäksi esimerkiksi seuraavista painetuista lähteistä:

Stormbom, N.-B.: Väinö Linna: kirjailijan tie ja teokset. WS 1963
Tarkka, Pekka: Suomalaisia nykykirjailijoita. uud.laitos T 1980
Väinö Linna: toisen tasavallan kirjailija. toim. Yrjö Varpio. WS 1980
Jyrki Nummi: Väinö Linnan klassikot. Teoksessa Suomen kirjallisuushistoria, osa 3, Rintamakirjeistä tietoverkkoihin. SKS 1999.
VÄPI: Linnan Väinöstä kerrottua. toim Pirjo Talvio. WS 1995

Netin avulla löydät myös tietoa Väinö Linnasta. Esimerkiksi Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun arkistosta löytyy lukuisia vastauksia Väinö Linnaa ja hänen teoksiaan koskeviin kysymyksiin. Arkisto löytyy osoitteesta
https://www.kirjastot.fi/kysy/haku?language_content_entity=fi Etsi kirjailijan nimellä arkistosta, niin pääset selaamaan vastauksia.
Kansallisbiografia osoitteessa http://www.kansallisbiografia.fi/ sisältää Suomen historiaan vaikuttaneiden henkilöiden pienoiselämäkertoja. Löydät sieltä myös Väinö Linnan elämäkerran vapaasti luettavien elämäkertojen joukosta, https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/701

Seinäjoen kaupunginkirjasto-maakuntakirjastosta voit lisäksi lainata leikekuoren, johon on koottu Väinö Linnaa koskevia lehtiartikkeleita.

3 ääntä

Kommentit

Milloin Väinö Linna meni naimisiin ja milloin hän sai lapsia ja mitkä ovat heidän nimensä.

esittele mistä täällä pohjantähden alla triologia ( kaikki osat kertovat). Muitakeskeisiä asioita siihen liittyen.